Tag et sabbatår: Mange ledere har flere rejsebilleder, end de har 12-taller

Konsulenthusdirektøren Karsten Søderberg opfordrer i et opsigtsvækkende indlæg hos Børsen unge mennesker med lederdrømme til at lægge deres ansøgninger til diverse uddannelser og jobs i skuffen for i stedet at rejse ud og opleve verden. Og det lader til, at Karsten Søderberg har ramt en aktuel debat, for i skrivende stund har indlægget fået over 1.400 likes på Linkedin og Facebook, hvor også folk i erhvervslivet istemmer direktørens opgør med sabbatåret som et fjumreår.

Pressemeddelelse, Summit Consulting A/S: Ifølge Karsten Søderberg, der er ledelseskonsulent og adm. direktør hos Summit Consulting er de yngre generationer blevet tudet ørene fulde om hurtigt at komme videre i uddannelsessystemet, men ønsker de f.eks. at blive ledere, bør de lukke ørene og tage ud på jagt efter oplevelser i den virkelige verden, inden de begynder på karrieren:

»Sabbatår er et udtryk, de fleste af os kender til – et friår – men desværre er der kommet en yngre generation, der måske ikke kender begrebet. De er nemlig blevet tudet ørene fulde om at komme hurtigt videre i uddannelsessystemet, og at kun de højeste karakterer dur til noget. Og det er ganske enkelt forkert. Det har alle dage været forkert, men i endnu højere grad i det arbejdsmarked, vi er ved at udvikle, og som vil være i fremtiden, hvor automatiserede og digitale arbejdsgange overflødiggør mange faglige evner. Derfor vil ét karaktertræk blive blandt de vigtigste hos fremtidens ledere – og det er ikke at kunne få 12-taller, men derimod sociale kompetencer,« skriver Karsten Søderberg i sit indlæg i Børsen, der har skabt flittig debat på f.eks. det erhvervsorienterede sociale medie Linkedin, hvor over 1.000 personer har liket indlægget.

Undersøgelser fra USA bakker op

Men det er ikke blot Karsten Søderbergs mange års erfaring som ledelseskonsulent, der får ham til at opfordre unge til at gemme ansøgningerne af vejen. Også en undersøgelse fra Boston College i USA underbygger ideen om, at ledere sjældent har karakterbladet fyldt med 12-taller:

»Jeg vil derfor vove den påstand, at mange ledere i dansk erhvervsliv har flere rejsebilleder, end de har 12-taller. Faktisk har undersøgelser fra Boston College i USA vist, at det sjældent er dem med topkarakterer, der ændrer, styrer eller for alvor imponerer verden.« skriver Karsten Søderberg og fortsætter i indlægget:

»Således fulgte professor Karen Arnold en gruppe unge mennesker med topkarakterer fra gymnasiet. De fik som regel også høje karakterer på universitetet, og næsten 90 pct. af dem er i dag i professionelle karrierer, hvoraf 40 pct. befinder sig i de højere betalte joblag – for man må ikke undervurdere, at selvdisciplin, regelrethed og 12-taller kan bære en langt i livet – men ifølge Karen Arnold befinder sådan ca. 0 pct. af gruppen sig i dag i de ledelseslag, hvor virksomheder, offentlige institutioner eller samfundet ændres og ledes – med stor sandsynlighed fordi deres sociale evner ikke blev udviklet i samme grad som deres faglige«, beretter Karsten Søderberg, der også har sat gang i debatten på Facebook, hvor nogle brugere lufter deres uenighed med indlægget.

Direktøren opfordrer til uortodoks håndtering af din ansøgning

Direktøren fra Summit Consulting mener altså, at uddannelse stadigvæk er vigtig, men den skal kombineres med naturligt lederskab, der læres og opleves udenfor studiegruppen på biblioteket. Man bør derfor, ifølge Karsten Søderberg, gøre op med at se sabbatåret som et fjumreår, og han opfordrer de unge til at behandle deres ansøgning på en noget uortodoks måde:

»Derfor er det på tide, at vi gør op med tanken om, at sabbatår er et fjumreår, som "flittige" folk med lederevner helt undgår. Det er ét eller endda flere år, der står i den personlige udviklings tegn, og det kan altså også blive det smarteste karrieretræk i dit liv. Så sidder du netop nu med en ansøgning klar på computeren og måske drømmer om en karriere som leder, så foreslår jeg dette: Print ansøgningen ud, sæt dig oven på den i fem minutter, og hvis det ikke føles 100 pct. rigtigt, så læg den i skuffen til næste år og tag ud i verden på jagt efter flere oplevelser, end du har 12-taller«, afslutter Karsten Søderberg, der ofte skriver om ledelse og personlig udvikling i landets erhvervsmedier.

- Summit Consulting A/S, 26/3/19