2 ud 3 danskere ønsker klimamærkning af digitale tjenester

København, 13. november 2019 2 ud 3 danskere, 66 procent, ønsker klimamærkning af digitale tjenester. Det viser en ny Gallup-undersøgelse, datacenteroperatøren DigiPlex har fået gennemført. - Langt de fleste danskere ønsker at træffe grønne valg og reducere klimapåvirkningen - selv på internettet udtaler, Gisle M. Eckhoff, CEO hos DigiPlex.

Hver gang vi streamer en TV-serie, bruger de sociale medier eller logger på netbanken starter en proces i et datacenter, som bruger el og udleder CO2. I dag anslås datacentre og digital infrastruktur at stå for 3 procent af det globale elforbrug og 2 procent af verdens samlede CO2 udslip. CO2 udledningen fra datacentrene globalt ligger allerede på niveau med flyindustrien, og hvis udviklingen fortsætter i samme takt fra datacenterindustrien, forventes dataindustrien at stå for 20 procent af det globale elforbrug og 5,5 procent af CO2 udledningen i løbet af de næste 5-10 år.

Gallup-undersøgelsen viser, at 2 ud 3 danskere, 66 procent, ønsker klimamærkning af de digitale tjenester og tilsvarende udtrykker 66 procent, at det er vigtigt, at de digitale tjenester har så lille en klimapåvirkning som muligt.

- Hvis du streamer en film gennem et energikrævende datacenter, som er baseret på kulproduceret el, så påvirker det i allerhøjeste grad klimaforandringerne. Dagens forbrugere ønsker derfor i langt højere grad at træffe grønne valg, selv når vi snakker om anvendelsen af de forskellige tjenester på internettet, siger Gisle M. Eckhoff, CEO hos DigiPlex.

Samtidigt er kun en tredjedel, 33 procent, klar til at bruge internettet og de digitale tjenester mindre, også selvom det ville reducere den negative klimapåvirkning.

- Brugen af internettet er en naturlig del af hverdagen, som kun få kan eller vil undvære. Men forbrugerne kan i stedet stille krav til udbyderne, om at deres digitale tjenester skal være klimasmarte, energieffektive, gøre brug af vedvarende energi og forårsage mindst mulig CO2 udledning. Derfor er det heller ikke en overraskelse, at 68 procent ønsker, at udbyderne skal rapportere deres elforbrug og klimapåvirkning i f.eks. årsrapporten, siger Gisle M. Eckhoff.

Connect med DigiPlex

For yderligere information kontakt venligst:

Elisabeth Lennhede, Kommunikationschef, DigiPlex

elisabeth.lennhede@digiplex.com, +46 70 33 22 705

Anders Hansen, Salgsdirektør, DigiPlex Danmark

ahansen@digiplex.com, +45 20 47 77 97

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er udført af Gallup på vegne af DigiPlex og blev afsluttet i september 2019. I alt har et repræsentativt udvalg af 1.035 danskere i alderen 18-79 år besvaret spørgsmålene om digitale tjenester, deres klimapåvirkning og andre relaterede spørgsmål. Totallerne i tabellerne summer ikke til 100% pga. afrunding.

Spørgsmål 1: Hvis du bruger streamingtjenester eller handler via internettet, hvor vigtigt eller uvigtigt er det så, at disse digitale tjenester har så lavt et klimaaftryk som muligt?

Meget vigtigt 28% 23% 29% 31%
Vigtigt 38% 40% 39% 37%
Ret uvigtigt 7% 10% 6% 4%
Gør ingen forskel 11% 16% 12% 7%
Jeg bruger ikke streamingtjenester eller handler online 9% 1% 6% 18%
Ved ikke 7% 10% 7% 4%

Spørgsmål 2: Hvad synes du om forslaget om klimamærkning af de digitale tjenester?

Svarsalternativ Totalt 18–35 år 36–59 år 60–79 år
 Rigtig god idé 23% 20% 22% 26%
 God idé 43% 43% 46% 39%
 Dårlig idé 8% 13% 6% 8%
 Meget dårlig idé 4% 4% 4% 4%
 Ved ikke 22% 20% 22% 23%

Spørgsmål 3: Er du parat til at bruge internettet og de digitale tjenester mindre, hvis det reducerer den negative klimapåvirkning?

Ja 33% 25% 33% 39%
Nej 43% 55% 41% 34%
Ved ikke 25% 21% 26% 27%

Spørgsmål 4: Synes du udbyderne af digitale tjenester - såsom streamingtjenester og andre internettjenester - skal oplyse om deres elforbrug og klimapåvirkning i fx deres årsrapport?

Rigtig god idé 26% 28% 23% 26%
God idé 42% 40% 43% 41%
Dårlig idé 8% 9% 7% 9%
Meget dårlig idé 4% 7% 4% 2%
Ved ikke 20% 15% 23% 21%

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København.  DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Om os

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Citater

Hvis du streamer en film gennem et energikrævende datacenter, som er baseret på kulproduceret el, så påvirker det i allerhøjeste grad klimaforandringerne. Dagens forbrugere ønsker derfor i langt højere grad at træffe grønne valg, selv når vi snakker om anvendelsen af de forskellige tjenester på internettet.
Gisle M. Eckhoff, CEO hos DigiPlex
Brugen af internettet er en naturlig del af hverdagen, som kun få kan eller vil undvære. Men forbrugerne kan i stedet stille krav til udbyderne, om at deres digitale tjenester skal være klimasmarte, energieffektive, gøre brug af vedvarende energi og forårsage mindst mulig CO2 udledning. Derfor er det heller ikke en overraskelse, at 68 procent ønsker, at udbyderne skal rapportere deres elforbrug og klimapåvirkning i f.eks. årsrapporten.
Gisle M. Eckhoff, CEO hos DigiPlex