DigiPlex-rapport : Norden er svaret for hyperscalers på udkig efter vækst i Europa

København, Danmark, 3. marts 2020 DigiPlex, som er markedsledende i Norden inden for innovative, bæredygtige og sikre datacentre, har udgivet en rapport med omfattende data, som viser, at Norden er svaret på de overophedede datacenterlokationer i Europa.

De traditionelle europæiske datacentrelokationer, som hyperscalers og internationale virksomheder typisk går efter, er under stigende pres. Det faldende udbud af grunde - hvor der hurtigt kan bygges tæt på markedet - og en begrænset energiforsyning, stigende efterspørgsel efter 100% bæredygtig energi samt politiske og lovmæssige problemer er med til at gøre Dublin, Frankfurt, London, Amsterdam og Paris (DFLAP) mindre attraktive datacenterlokationer. Samtidig vælger globalt førende virksomheder som Google, Facebook og Microsoft at etablere datacentre i Norden pga. regionens unikke fordele. Med skønnet investeringer på USD 7 mia. i 2018 og endnu højere i 2019, er de nordiske lande nu blandt de mest attraktive markeder for datacentre.

DigiPlex har i dag udgivet en rapport, som hjælper internationale virksomheder med at se fordelene i Norden.

Ten Reasons to Locate Your Data Center in the Nordics dækker emner, der er vigtige for udvælgelsen af en lokation, herunder produktionstid, adgang til energi og kompetencer inden for bæredygtighed samt fordelagtige forretningsmæssige og politiske miljøer.

Fordelene ved det nordiske marked:

• Blandt de laveste energiomkostninger i Europa (EUR 0,06 pr. KWh) sammenlignet med mere end det dobbelte i Tyskland (EUR 0,15 pr. KWh).[i]
  • Rigelig vedvarende energi de nordiske lande er ikke kun nettoeksportører af elektricitet[ii], de er førende inden for vedvarende energi.
  • Koldt klima, selv sydligt beliggende byer i Norden som Stockholm og København har sommertemperaturer, der ligger 10-15°C lavere end i Paris og London
  • Let adgang til grunde med byggetilladelse til priser, der ligger langt under niveauerne i London på GBP 5 mio. for 4.000 kvadratmeter (acre)[iii].
  • Ifølge Verdensbankens rapport "Doing Business 2019"[iv] er de nordiske lande i top 20 over gode steder at drive virksomhed. Storbritannien er det eneste DFLAP-marked, som er med i top 20.
  • Suveræne grønnekompetencer ikke kun pga. de nordiske regeringers engagement i fremstillingen af bæredygtig energi, men også pga. innovative varmegenbrugsordninger.

DigiPlex’s rapport understreger vigtigheden af den politisk stabilitet, de lave skatter, den høje livskvalitet og den veluddannede arbejdsstyrke, som kendetegner den nordiske region. Med en forventet fortsat høj vækst inden for datamængder, er behovet for kunne investere i anlæg, der ikke blot kan klare den nuværende belastning, men også giver mulighed for hurtig ekspansion for at kunne følge med den fremtidige belastning, af afgørende betydning. Rapporten påpeger grundlaget for at kunne understøtte væksten i Norden.

Byrne Murphy, DigiPlex’s grundlægger og formand for bestyrelsen, udtaler: Hyperscalers og internationale kunder, der kommer til Europa, har haft en tendens til at slå sig ned i et af de fem etablerede markeder, også kendt som DFLAP. Men disse markeder er karakteriseret ved overophedning, høje priser og begrænset vækst, og de kommer i stigende grad til kort på bæredygtighedsområdet. Norden har det samme niveau for opkobling (konnektivitet) som DFLAP, lavere omkostninger og meget bedre kvalifikationer, og udgør derfor et reelt og bæredygtigt alternativ til DFLAP. Vores rapport samler alle de vigtige oplysninger et sted og gør det let for dem, der er på udkig efter en lokation, at træffe beslutninger.

Rapporten kan downloades i sin helhed her.

Connect med DigiPlex

[i] https://aleasoft.com/european-electricity-markets-panorama-nordic-countries/

[ii] http://www.worldstopexports.com/electricity-exports-country/

[iii]  https://www.london.gov.uk/sites/default/files/chapter4-economic-evidence-base-2016.pdf