DigiPlex udsteder datacenterobligation for at understøtte kraftig vækst - Obligationsudstedelsen på NOK 1,8 mia. er den største af sin art på det nordiske high yield-marked

innovative, bæredygtige og sikre datacentre, har udstedt en ny ”senior secured bond” til en værdi af NOK 1,8 mia. for at understøtte den kraftige vækst. Obligationen bliver en af de største enkeltudstedelser noteret på Oslo Børs (“OSE”), og den markante overtegning viser med al tydelighed, at investorerne finder DigiPlex interessant.

DigiPlex har i dag udstedt en ”senior secured bond” til en værdi af NOK 1,8 mia. med udløb i april 2024 og en kuponrente på 3 måneders NIBOR +3,65% p.a. DNB Markets, som er en del af DNB ASA, Norges største finanskoncern, var udpeget som bogførende bank (sole bookrunner) for obligationsudstedelsen.

Obligationslånet vil blive anvendt til at refinansiere koncernens udstående obligationsemissioner i DigiPlex Fet AS (OSE ticker:DIPL) og DigiPlex Norway AS (OSE ticker:DIPNO) og til at finansiere virksomhedens fortsatte vækst, da der er stigende efterspørgsel efter datacentre i Norden.

Byrne Murphy, medejer og bestyrelsesformand for DigiPlex, udtaler: ”Den stærke investorinteresse er et udtryk for DigiPlexs stærke brand, selskabets flotte resultater de seneste 18 år og ikke mindst selskabets eksponentielle markedsudvikling i Norden. Med tilstrømningen af de store internationale hyperscalers ser vi et kæmpe vækstpotentiale i Norden, og den nye obligation vil gøre det muligt for DigiPlex at tage del i disse spændende markedsmuligheder.”

Henning Sørlie, Director, High Yield Origination fra DNB Markets, udtaler: ”På tværs af investormiljøet oplevede vi en stor og bred interesse for denne obligationsudstedelse, som er blandt de største NOK-nominerede high yield obligationer udstedt på det nordiske marked. De velbesøgte investormøder og den markante overtegning skyldes DigiPlex’s robusthed, den høje kundebelægning, en udbredt markedstilstedeværelse i de nordiske lande samt en kompetent ledelse, der sammen med selskabets solide ejere kunne sikre en vellykket transaktion på det rigtige tidspunkt."

Den seneste obligationsudstedelse kommer i forlængelse af DigiPlex’ obligationsudstedelser på NOK 500 mio. i 2014 og NOK 575 mio. i 2015, hvor DigiPlex markerede sig som den første datacenteroperatør i verden, som anvendte obligationsfinansiering til etablering af et datacenter i byggefasen, og det var også første gang en datacenteroperatør udstedte obligationer i Europa.

Byrne Murphy fortsætter: ”Markedet reagerede ekstremt positivt påudstedelsen – de nuværende obligationsejere viste stor interesse i at geninvestere og øge deres eksponering, og nye såvel lokale som internationale investorer kom ligeledes på banen. Den meget lave likviditet i de to seneste obligationsudstedelser er et udtryk for virksomhedens evne til at levere stærke resultater og de bedste løsninger af sin art år efter år – ingen har ønsket at sælge deres obligationsbeholdning.”

Den nordiske fordel

Det nordiske datacentermarked er et af de mest aktive og interessante udviklingsområder i verden. Det skønnes, at markedet nåede en værdi af USD 7 mia. ved udgangen af 2018.[1] Det skyldes i høj grad de store internationale hyperscalers (Amazon, Google, Microsoft og Facebook[2]) udvikling og udbygning i regionen. De nordiske lande vinder markedsandele fra den europæiske FLAP-D-region (Frankfurt, London, Amsterdam, Paris og Dublin), da hyperscalers prøver at drage fordel af den rigelige vedvarende energi, den pålidelige energiforsyning, de lave energipriser, den politiske stabilitet og muligheden for en usædvanlig hurtig adgang til markedet. Hyperscalers viser vejen, og Nordisk Ministerråd forudser, at investeringerne i nordiske datacentre vil være fordoblet i 2025, svarende til en installeret kapacitet på 280-580 MW årligt.[3]

Byrne Murphy fortsætter: ”Det kolde klima i Norden er blevet til Europas hotteste  datacenterområde, hvor en virksomhed, der forbruger 100 megawatt på 20 år, kan spare ca. USD 2 mia. ved at placere deres datacenter i Sverige eller Norge i stedet for i UK. Denne obligation styrker vores muligheder for at servicere hyperscalers, der hurtigt og problemfrit ønsker at komme ind på det nordiske marked ved brug af en enkelt datacenterleverandør med en solid track record.”

DigiPlex har styrket sin førende position i Norden

DigiPlex lancerede i første kvartal 2019 sin Nordic Connect Platform, der binder virksomhedens datacentre i Norge, Sverige og Denmark sammen og dermed skaber et unikt økosystem på tværs af grænser. DigiPlex fik i 2018 flere nye store kunder, fx AWS, Candidator og NetNordic, og virksomheden udvidede to af sine datacentre i Oslo og fik fodfæste på det danske marked gennem opkøbet af et Telia-datacenter i det centrale København. Efter at have foretaget investeringer i innovation og miljømæssig bæredygtighed samt en transformation af sit brand har virksomheden høstet en række priser, herunder ”Best Data Centre Energy Solution”, ”Data Center Operations Team of the Year – Colo + Cloud” og den prestigefyldte titel ”Renewable Energy Technology of the Year”. DigiPlex er the Most-recognized data centre brand amongst the Nordic C-Suite og er blevet certificeret som ‘Great Place to Work’

More news from DigiPlex

[1] Nordic Data Centre Investment Tips Towards $7bn Mark And Forecasts More To Come, Data Economy, November 2018.

[2] Data Centres Nordic IV and Baltic States, BroadGroup Research, November 2018.

[3] Data Centre Opportunities in the Nordics, Nordic Council of Ministers, November 2018.

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København.  DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Om os

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Citater

Henning Sørlie, Director, High Yield Origination fra DNB Markets
Byrne Murphy, medejer og bestyrelsesformand for DigiPlex
Det kolde klima i Norden er blevet til Europas hotteste datacenterområde, hvor en virksomhed, der forbruger 100 megawatt på 20 år, kan spare ca. USD 2 mia. ved at placere deres datacenter i Sverige eller Norge i stedet for i UK. Denne obligation styrker vores muligheder for at servicere hyperscalers, der hurtigt og problemfrit ønsker at komme ind på det nordiske marked ved brug af en enkelt datacenterleverandør med en solid track record.