Hvor er vores data? IDC Executive Brief - Datastyring er afgørende for en vellykket digital omstilling

København, 23. april 2019 – Både datastyring og opbevaring af data er af afgørende betydning for den digitale omstilling. 60% af beslutningstagerne i Norden kan imidlertid ikke med sikkerhed sige, hvor deres data opbevares – ikke engang i hvilket land. DigiPlex og IDC fokuserer i dette Executive Brief på den alvorlige mangel på viden ved at stille fem spørgsmål, der hjælper virksomheder med at være på forkant i det digitale omstillingskapløb.

65% af alle virksomhedsledere i Europa er under digitalt pres

I det omfattende Executive Brief fra IDC Nordic, der er udarbejdet i samarbejde med DigiPlex, bekræftes det, at den digitale omstilling har betydning for alle virksomheder. Produkter, serviceydelser og markeder er midt i en omstillingsproces, og ifølge IDC er 65% af alle virksomhedsledere i Europa under pres for at levere en vellykket digital omstillingsstrategi for at blive rigtige digitale virksomheder og for at kunne overholde den nationale lovgivning. Den digitale infrastruktur, herunder opbevaring af data, er et vigtigt element.

“For at blive en vellykket digital aktør er man nødt til at vide, hvor og hvordan ens data opbevares, for at man kan have styr på sine aktiver, overholde lovgivningen og beskytte sit brand. Vi oplever en stigende bekymring for den miljømæssige betydning af øget digitalisering, og et større fokus på den fysiske beskyttelse som led i overholdelsen af GDPR-reglerne og de potentielle risici som fx ekstreme vejrforhold og cyber-angreb. Det er blot to af flere primære datacenterfaktorer, som virksomheder skal tage højde for”, udtaler Gisle M. Eckhoff, CEO, DigiPlex.

Fanget i et digitalt dødvande?

Samtidig er 55% af virksomhederne i Norden – på linje med de fleste andre virksomheder i verden – fanget i, hvad der kan betegnes som et "digitalt dødvande". Udfordringen for disse virksomheder er at tage springet ud i den digitale omstilling ved at begynde at anvende digitale løsninger til optimering og tilrettelæggelse af deres virksomhed. Det kræver en solid digital infrastruktur.

"Det rigtige datacenter setup er blevet en større forretningsmæssig bekymring, og processen med at udarbejde de fem spørgsmål har givet mig ny indsigt i datacentrenes vigtige rolle for den digitale omstilling, herunder især spørgsmålet om energibesparelser, og hvordan datacentrene kan gøre noget ved energiforbruget samt vigtigheden af mindst mulig forsinkelse (latency). Datacentrenes beliggenhed er dagsordenen i den datadrevne økonomi," siger Jan Horsager, Research Director, IDC.

Fem spørgsmål, som alle IT-direktører og virksomhedsledere bør kunne besvare:
  1. Hvor opbevares vores data?
  2. Hvordan er vores data sikret?
  3. Hvad er vores digitale miljøbelastning?
  4. Hvad er den historiske nedetid og forsinkelse for vores dataoverførsler?
  5. Styrker vi den digitale omstilling og innovation, eller bruger vi penge på interne datacentre og infrastruktur?

Datacentre er en af grundpillerne i en vellykket digital omstilling, og et avanceret digitaliseringsniveau stiller store krav til sikker dataopbevaring. Det rigtige datacenter-setup er en vigtig katalysator for en vellykket digitalisering, hvor forretningsprocesserne er datadrevne, og produktion, databehandling og dataanvendelse skal finde sted øjeblikkeligt og problemfrit.

IDC forudser, at:

• Størstedelen af virksomhederne i Norden i 2020 vil have søsat projekter for at kunne udpege, i hvilket geografisk område og i hvilket datacenter deres vigtigste data opbevares.
  • Sikkerhedsbrud i 2019 vil forårsage væsentlig skade på mere end 10 nordiske børsnoterede selskabers brands, hvilket vil resultere i bøder og mistet omsætning på over 1 mia. euro.
  • Energidiskussionen vil blive prioriteret højt på agendaen, når der bliver bygget nye store eller megastore datacentre i de nordiske lande, og offentligheden finder ud af, hvor meget energi et datacenter bruger.
  • Datacentrene i de nordiske lande vil blive flere og markant udvidet efter 2020, da datacentrene skal være tæt på brugerne for at undgå forsinkelser i  datatrafikken, når cloud-omstillingen og IoT udvikler sig.
  • Det i 2019 bliver nødvendigt at opbevare 80% af virksomhedernes nye digitale serviceydelser i dedikerede cloud- eller co-location faciliteter.

Få et gratis eksemplar af IDC Executive Brief

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København.  DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Om os

DigiPlex designer, bygger og driver bæredygtige og sikre datacentre i Norden med locations i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er carrier-neutral og tilbyder adgang til alle større Cloud og Netværks Service Providers. DigiPlex’ best-in-class løsninger har den højest mulige tilgængelighed, og både private og offentlige virksomheder og organisationer, inklusive sikkerhedsfølsomme kunder som fx statslige og finansielle institutioner, stoler på DigiPlex’ datacenterløsninger. DigiPlex’s fem datacentre bruger kun 100% bæredygtige energiressourcer, og selskabet har vundet flere priser for deres energieffektive og bæredygtige løsninger. www.digiplex.com

Citater

For at blive en vellykket digital aktør er man nødt til at vide, hvor og hvordan ens data opbevares, for at man kan have styr på sine aktiver, overholde lovgivningen og beskytte sit brand. Vi oplever en stigende bekymring for den miljømæssige betydning af øget digitalisering, og et større fokus på den fysiske beskyttelse som led i overholdelsen af GDPR-reglerne og de potentielle risici som fx ekstreme vejrforhold og cyber-angreb. Det er blot to af flere primære datacenterfaktorer, som virksomheder skal tage højde for.
Gisle M. Eckhoff, CEO, DigiPlex
Det rigtige datacenter setup er blevet en større forretningsmæssig bekymring, og processen med at udarbejde de fem spørgsmål har givet mig ny indsigt i datacentrenes vigtige rolle for den digitale omstilling, herunder især spørgsmålet om energibesparelser, og hvordan datacentrene kan gøre noget ved energiforbruget samt vigtigheden af mindst mulig forsinkelse (latency). Datacentrenes beliggenhed er dagsordenen i den datadrevne økonomi.
Jan Horsager, Research Director, IDC