Donkey Republic planlægger børsnotering i København

Report this content

INTENTION TO FLOAT PÅ NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET COPENHAGEN - 19. APRIL 2021

Donkey Republic har siden etableringen i 2014 oplevet stor vækst, og virksomheden har i dag omkring 13.000 delecykler i mere end over 60 byer i 14 lande. Nu er den danske virksomhed klar til at rulle sin delecykel-løsning ud i endnu flere lande og forbereder en børsnotering på Nasdaq First North i København.

Donkey Republic oplever en stigende interesse i antallet af europæiske byer, der ønsker en delecykel-løsning. Virksomhedens iøjnefaldende orange cykler (“donkeys”) er til stede i over 60 europæiske byer fra Barcelona i Spanien til lisalmi i Finland, og virksomheden planlægger nu en børsnotering på Nasdaq First North i København. Med børsnoteringen forventer selskabet at rejse 100 millioner danske kroner i løbet af 2021, og investormateriale vil blive offentliggjort inden længe.

I takt med at verdens befolkning flytter tættere sammen, øger det presset på byerne med stigende trængsel og tættere trafik. Mikromobilitets-løsninger som Donkey Republics delecykler oplever derfor markant vækst, og mange regeringer og kommuner verden over har klare målsætninger om at flytte folk væk fra brugen af privatbiler og over til en kombination af offentlig transport og mikromobilitet. En udvikling, der understøttes med en øgning i offentlige subsidier i hele Europa.

Donkey Republic har udviklet en turnkey-løsning til moderne byer, der ønsker en bæredygtig omstilling og en nem og automatiseret adgang til delecykel-konceptet. Brugerne finder Donkey Republics letgenkendelige orange cykler via en app, der også fungerer som nøgle. Alle cykler kan benyttes inden for GPS-afgrænsede områder og på alle tider af døgnet. Samtidig kan både offentlige og private aktører implementere og bruge den digitale platform.

Donkey Republic er allerede førende i Europa. Virksomheden lægger stor vægt på samarbejdet med både byer og partnere og tilføjer løbende nye byer til listen over samarbejdspartnere. Med børsnoteringen ønsker selskabet at hente ny kapital til at fortsætte væksten i Europa og indtage nye markeder, hvor de oplever en markant efterspørgsel på deres løsning.

”På seks år har vi formået at etablere os som den førende spiller i Europa inden for delecykler med vores praktiske og innovative løsning. Vi har i Donkey Republic skabt et stærkt fundament og en førerposition. Med børsnoteringen ønsker vi at skalere vores forretning yderligere og bevæge os ind i nye markeder med vores velfungerende turnkey-løsning, der skaber nye cykelbyer på kun en måned,” siger Erdem Ovacik, CEO og medstifter i Donkey Republic.

Over 50.000 “donkeys” i 2024
Over de næste fire år har Donkey Republic store ambitioner. De forventer, at deres delte cykelflåde vokser til over 50.000 cykler og elcykler, at den årlige omsætning stiger til ca. 200 millioner danske kroner, og at firmaet giver overskud.

Vækstfonden er hovedaktionær i Donkey Republic. Fonden har været investor siden 2016 og ønsker også at investere i den kommende børsnotering. Administrerende direktør, Rolf Kjærgaard, siger:”I Vækstfonden vil vi være med til at udvikle fremtidens grønne virksomheder, som Danmark ikke må gå glip af. Donkey Republic blev skabt på en bæredygtig overbevisning og har indtil nu bevist, at de har et skalérbart koncept, der er stor efterspørgsel på. Donkey Republic har en stærk vision for bæredygtig mikromobilitet og en ledelse, der brænder og kæmper for sagen. Det er afgørende, at vi kan børsnotere stærke vækstvirksomheder med grønne ambitioner i Danmark, og derfor er vi glade for at kunne bidrage til dette næste skridt på Donkey Republics vækstrejse.”

Et marked i høj vækst
I dag siges det, at halvdelen af verdens befolkning bor i byer. I 2050 forudser FN, at det vil stige til to tredjedele. Flere mennesker i byerne sætter pres på infrastrukturen, som sammen med et fokus på en grønnere mobilitet stiller krav til, at fremtidens mobilitet skal genovervejes.

Bestyrelsesformand i Donkey Republic, Caroline Søeborg Ahlefeldt, siger: ”Byer i hele verden er udfordret af stigende befolkningstal og meget tæt trafik. Derfor er mikromobilitet på vej frem verden over, og Donkey Republic står i spidsen for denne udvikling. Donkey Republic har allerede bevist sit værd, og vi ser et stort potentiale i at videreudvikle produkterne og skalere forretningen, så vi kan styrke vores position i markedet yderligere.”

Ifølge McKinsey & Companys rapport “Micromobility’s 15,000-mile checkup” ventes det samlede europæiske marked at vokse til $100-150 mia. dollars, og hos Donkey Republic forventer man, at markedet for delecykler i Europa vil vokse 15-20 procent årligt de næste fem år. Donkey Republic har en tro på, at de kan styrke deres solide markedsposition og bidrage yderligere til udviklingen af fremtidens bæredygtige byer.

Donkey Republic: investor@donkeyrepublic.com
Pressekontakt: Jakob Vesterager, jakob@help-pr.dk, +45 31 53 66 14

Om Donkey Republic
Donkey Republic er en dansk teknologivirksomhed med omkring 13.000 delecykler og el-delecykler placeret i over 60 byer i 14 lande i Europa, og flere kommer hele tiden til. Firmaet har udviklet sit eget digitale system fra bunden samt eget cykeldesign, som er nomineret til en Danish Design Award. Cyklerne drives i de fleste byer af partnere, mens få større byer drives af Donkey Republic selv. Donkey Republic gør det muligt for alle at træffe grønne valg og bidrage til den grønne omstilling, én cykeltur ad gangen.

Selskabets bestyrelse
Caroline Søeborg Ahlefeldt, bestyrelsesformand og CEO, TOMORROW
Jesper Lilledal, bestyrelsesmedlem og partner, Vækstfonden
Henrik Starup, bestyrelsesmedlem og CFO, Nordic Eye
Jens Kramer Mikkelsen, bestyrelsesmedlem og Director of Urban Planning, NREP
Sascha Hausmann, bestyrelsesmedlem og partner, Howzat Partners
Erik Wenngren, bestyrelsesmedlem og partner, Spintop Ventures

Selskabets direktion
Erdem Ovacik, Chief Executive Officer og medstifter
Jens Frandsen, Chief Technical Officer og medstifter
Rune Kokholm, Chief Operating Officer og medstifter
Alexander Frederiksen, Chief of Sales & Partnerships og medstifter
Christian Dufft, Chief Financial Officer
Mette Cordt Bergholt, Chief Marketing Officer
Carmen Hasenknopf, Head of Customer Experience

Rådgivning
Clearwater International rådgiver Donkey Republic om børsintroduktionsprocessen, mens HC Andersen Capital bistår med Investor Relations.

Citater

På seks år har vi formået at etablere os som den førende spiller i Europa inden for delecykler med vores praktiske og innovative løsning. Vi har i Donkey Republic skabt et stærkt fundament og en førerposition. Med børsnoteringen ønsker vi at skalere vores forretning yderligere og bevæge os ind i nye markeder med vores velfungerende turnkey-løsning, der skaber nye cykelbyer på kun en måned.
Erdem Ovacik, CEO og medstifter, Donkey Republic.