NY UNDERSØGELSE: De fleste foretrækker stadig at tørre hænder i papirhåndklæder på offentlige toiletter

Katrin, der er eksperter i produktion af hygiejneprodukter til offentlige toiletter, har igennem flere år gennemført undersøgelser vedrørende toiletfaciliteter via uafhængige meningsmålings virksomheder for at få den seneste viden om forbrugeradfærden på offentlige toiletter. Den seneste undersøgelse blev gennemført af Kantar i januar 2021 i syv europæiske lande. Formålet med undersøgelsen var at få indblik i udviklingen og ændringerne i adfærden under besøg på offentlige toiletter over de seneste 12 måneder med hovedvægt på ændringer i vaner siden den forrige undersøgelse, der blev gennemført i perioden før pandemien.

“Et af de vigtigste resultater er, at personlig sikkerhed er vigtigere end nogensinde, og at 68 % af respondenterne i undersøgelsen frygter at pådrage sig en infektion på et offentligt toilet. I alle landene er antallet af “ daglige brugere” af offentlige toiletter faldet fra 31 % i den tidligere undersøgelse til19 % under pandemien. Derfor skal sikker brug af offentlige toiletter styrkes via sikre og hygiejniske dispenserløsninger til sæbe, papir og hånddesinfektion,” siger Toni Rikkonen, der er Brand Director hos Katrin.

Ifølge undersøgelsen vasker 96 % af de personer, som benytter offentlige toiletter, hænder altid eller næsten altid. Det betyder, at 4 % stadig ikke vasker hænder efter et besøg på et offentligt toilet, så der er stadig plads til forbedring af brugernes hygiejnepraksis. Papir er den foretrukne metode til håndtørring, og det har det været, siden de første toiletundersøgelser blev gennemført i begyndelsen af 2000'erne. I den seneste undersøgelse steg præferencen for papir fra 59 % til 61 %. Lufttørrere foretrækkes af 29 %, mens 10 % foretrækker tekstilhåndklæder. 55 % af respondenterne i undersøgelsen svarede, at de opfatter lufttørrere som uhygiejniske.

Håndsprit har uden tvivl vundet langt større indpas i folks håndhygiejnepraksis, og brugen af håndsprit er steget betydeligt i løbet af året – 64 % af respondenterne oplyste, at de bruger håndsprit som en metode til at rengøre deres hænder.

På spørgsmålet om, hvordan respondenterne agerer uden for hjemmet for at beskytte sig mod smitte, holder 71 % afstand, 71 % undgår større forsamlinger af mennesker, og 70 % vasker hænder ofte. 69 % af respondenterne svarede, at de bruger mundbind, når de færdes uden for deres hjem.

71 % af respondenterne tror desuden, at pandemien vil medføre en permanent ændring af vores håndhygiejneadfærd.

Det tror vi også, og papirhåndklæder er stadig den foretrukne måde at tørre hænder på ved besøg på offentlige toiletter. Det er helt naturligt, da papir er en meget hygiejnisk håndtørringsmetode – det fjerner bakterier fra våde hænder uden at sprede dem, når papiret bortskaffes på en hygiejnisk måde efter brug. Vores Katrin-løsninger understøtter optimal renlighed og de bedste hygiejnestandarder, og de produceres på en bæredygtig måde i hele værdikæden. Desuden sætter folk pris på let tilgængelige og velfungerende hygiejneløsninger, og disse løsninger er afgørende for, at brugen af offentlige toiletter foregår på en sikker og effektiv måde,” konkluderer Toni Rikkonen.

Undersøgelsen blev gennemført i Europa, i Polen, Tyskland, Storbritanien, Finland, Sverige, Norge og Danmark, med deltagelse af 3.501 personer fordelt på alle aldersgrupper (fra 18 år). De ovennævnte resultater viser et gennemsnit for Europa.

Kilde: Kantar/Metsä Tissue-undersøgelse vedrørende toiletfaciliteter 2021

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:
Toni Rikkonen, Brand Director, Katrin, tlf. +358 50 526 9226
Kajsa Ryman, Marketing manager, tlf. + 48 694 466 418, kajsa.rynman[at]metsagroup.com
Joanna Linnermo-Kumpuoja, Communications Manager, tlf. +358 4 555 5868 eller joanna.linnermo-kumpuoja[@]metsagroup.com

Metsä Tissue skaber en renere hverdag. Vi er en af Europas førende leverandører af blødt papir til husholdning og erhverv og en af verdens førende producenter af bagepapir.

Vores brands er Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin og SAGA. Vi har produktionsenheder i fem lande og har ca. 2.500 medarbejdere. I 2020 var vores omsætning 1 mia. EUR. Metsä Tissue er en del af Metsä Group, en foregangsvirksomhed inden for bæredygtig bioøkonomi.

Følg Metsä Tissue: Twitter LinkedIn