Arkitektkonkurrence i "urban adaption" – fleksibilitet med modulbaseret træbyggeri

Bygninger er statiske. De tjener det formål, de er designet til. Men når byer vokser, og lokalsamfundets behov skifter, bliver dette et problem. Modulbaseret byggeri med industrifremstillede træprodukter såsom Kerto LVL er løsningen, fordi de muliggør tilpasningsdygtige, bæredygtige og omkostningseffektive design. Det er tid til at levere løsninger til vores byers skiftende behov. Tid til at skabe "urban adaption" (bymæssig tilpasning).

KONKURRENCEN I BYMÆSSIG TILPASNING udfordrer arkitekter og studerende fra hele verden til at finde en måde at skabe multifunktionelle bygninger på, som kan tilpasses til bysamfundenes skiftende behov. I løbet af en bygnings livscyklus kan kravene ændre sig markant som følge af demografiske, kulturelle eller politiske ændringer. Et lokalsamfund kan have brug for færre kontorlokaler og i stedet flere børnehaver. Eller omvendt.

Foruden tilpasningsevne skal byggeri i storbyer blive mere effektivt og miljøvenligt. Byggeri tegner sig for over 30 % af den globale CO2-udledning, men træ gør det modsatte, det lagrer nemlig CO2. Industrifremstillede træprodukter er omkostningseffektive, fordi de muliggør hurtigt byggeri med præfabrikerede elementer og moduler.  Disse elementer er fleksible og muliggør design, der er mere tilpasningsdygtigt.

“En trækonstruktion er nem at tilpasse til forskellige situationer. Træ er tilpasningsdygtigt, det er nemt at bygge med, men også at demontere og genanvende i overensstemmelse med skiftende behov,” siger Rahel Belatchew, svensk arkitekt og jurymedlem i forbindelse med konkurrencen.

Konkurrencen

Konkurrencen er arrangeret af Metsä Group, universitetet i Aalto og det finske miljøministerium. Deltagerne bliver bedt om at vælge en centralt placeret byggegrund i et byområde og udvikle et innovativt modulbaseret trædesign til en offentlig bygning eller et byggesystem, der er nemt at tilpasse til lokalsamfundets skiftende behov. Ud over visuelle og funktionelle kriterier skal designet kunne fremvise (1.) tilpasningsevne, (2.) modularitet og (3.) bæredygtighed.

Fristen for bidrag er den 31. december 2020 kl. 24:00 CET. Forhåndsregistrering er ikke nødvendig.

Førstepræmien er 15.000 euro og andenpræmien 5.000 euro.

Juryen

Jurymedlemmerne er Andrew Scott, professor i arkitektur og byplanlægning ved Massachusetts Institute of Technology, Rahel Belatchew, chefarkitekt og grundlægger af Belatchew Arkitekter, Sverige, samt Minna Riska, arkitekt og partner i MDH Arkitekter, Norge.

Vinderne offentliggøres i februar 2021.

“Industrifremstillede træprodukter muliggør byggeri, der både er effektivt og miljøvenligt. Jeg glæder mig til nye innovative design, som tager hensyn til hele livscyklussen,” siger Ilkka Hämälä, President og CEO i Metsä Group.

Vi skal finde en måde at skabe multifunktionelle bygninger på, som kan tilpasses til lokalsamfundets skiftende behov.

Vi har brug for bymæssig tilpasning.

Billeder: https://databank.metsagroup.com/l/vCnNwJnGSvq7

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter.

I 2019 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest