Cranleigh Skolens nye bygning er en kombination af en stålramme og træelementer

Cranleigh Skolen i Surrey i Storbritannien blev grundlagt i 1865. Som led i et udviklingsprojekt for den historiske skoles område er to gamle bygninger blevet renoveret og udgør nu van Hasselt Centre – en ny bygning med undervisningsfaciliteter og en café.

Bygningens center er bygget i en hybridkonstruktion bestående af en overbygning i rustfrit stål med tag og gulvelementer i træ. Der er anvendt Metsä Wood Kerto® LVL-produkter (lamineret tømmerfiner) til de præfabrikerede træelementer.

Med Kerto LVL bliver byggeriet hurtigt, let og grønt

"I dette projekt er der i stort omfang anvendt tømmer, og det udgør en integreret det af designkonceptet. Konstruktionstømmeret er synligt i hele bygningen. Det giver vedligeholdelsesfrie flader, som også tilfører bygningens rum personlighed og varme," forklarer Jack Stephenson fra arkitektfirmaet Allies & Morrison, som er den ansvarlige afdeling for projektets arkitektoniske design. "De præfabrikerede tømmerkassetter er valgt, ikke kun af visuelle grunde, men også fordi de er hurtige at montere og har en lav vægt," fortsætter han.

Præfabrikation sparer tid på byggepladsen

Tag- og gulvelementerne er produceret af den belgiske virksomhed Dupac. Kerto® LVL S-bjælker og Kerto® LVL Q-paneler er anvendt som bærende komponenter, og strukturlimning har gjort det muligt at fremstille elementer med store spænd, så der kunne skabes store åbninger, som sikrer lysindfaldet i skolebygningens rum. Elementerne tilfører desuden stabilitet til stålrammen.

Alle elementerne var præfabrikerede, hvilket gjorde det muligt at arbejde samtidigt på byggepladsen og på fabrikken. Omhyggelig logistikplanlægning sikrede just in time-levering, hvilket minimerede behovet for at opbevare materialer på byggepladsen, samtidig med at monteringen kunne foregå uden afbrydelser. Stålrammen og træelementerne blev forboret for at begrænse arbejdet på byggepladsen og minimere skader. De lette Kerto LVL-elementer er hurtige og nemme at montere på byggepladsen.

Læs mere om Cranleigh Skolens nye bygning i hybridkonstruktion.

Images: https://databank.metsagroup.com/l/b6Vbj9r8NMBR

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter. Vi sælger også nordisk tømmer, der produceres af Metsä Fibre.

I 2018 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest