Fleretages beboelsesbygninger i træ skyder hurtigt i vejret i Linnanfältti

Fleretagers lejlighedskomplekser i Linnanfältti, tæt på bymidten i Turku (Finland), bygges med Kerto® LVL-baserede elementer. En beboelsesbygning, der er opført med træelementer, kan rejses på mindre end halvdelen af byggetiden for en lignende type betonbygning. Med Metsä Woods Kerto LVL-baserede elementer (lamineret finertømmer) er det hurtigt, let og miljøvenligt at opføre bygninger.

Fire fleretagers beboelsesbygninger i træ i Linnanfältti er opført ved hjælp af Kerto LVL-baserede træelementer. Den finske producent af træelementer VVR Wood har stået for den konstruktionsmæssige planlægning og fremstillet elementerne på sin fabrik i Heinola. CEO Tero Vesanen mener, at verden befinder sig ved et vendepunkt med hensyn til træbyggeri. Brugen af præfabrikerede træelementer har en klar indvirkning på produktiviteten.

”Da konstruktionsarbejdet er flyttet fra byggepladsen til fabrikken, øges kvaliteten under tørre forhold, arbejdet udføres mere effektivt, og affald minimeres,” siger Vesanen.

To af disse tre- og fireetagers beboelsesbygninger står nu færdige. Den tredje befinder sig i den indvendige indretningsfase, og opførelsen af den fjerde bygning er påbegyndt. Alt i alt opføres der 128 hyggelige hjem.

Hurtigt byggeri med træelementer

“En beboelsesbygning, der er konstrueret ved hjælp af Kerto LVL-elementer, kan rejses på mindre end halvdelen af byggetiden for en lignende type betonbygning”, siger Vesanen og tilføjer, at træelementer er 4-5 gange lettere end betonelementer.

Det tog bare syv uger at opføre selve konstruktionen til den tredje bygning, et fireetagers lejlighedskompleks i Linnanfältti. ”Det tog én uge at opføre hver etage. Da træelementerne er lette, er samlingen foretaget med en brokran, der er forsynet med en vejrbeskyttelseskappe,” siger Jari Granqvist, værkfører med ansvaret for beboelsesbyggeri i træ hos NCC, bygherre på Linnanfältti-projektet.

Linnanfältti, hyggelig bydel i træ

Linnanfältti ligger meget tæt på Turkus bymidte. Det er planen, at der skal bo omkring 1.000 mennesker i bydelen. Byen Turku har gjort det muligt for aktørerne at eksperimentere med trækonstruktionen og bygge et nyt byområde.

“Projektet har været en succes, og besøgende opfatter området som rart. Det er et område, der virkelig skiller sig ud, med farverige bygninger, firkantede gårdspladser og snart også offentlig kunst,“ siger Mika Rajala, arkitekt for byen Turku. Han er leder af projektets styregruppe.

Læs Linnanfältti-sagen.

Billeder: https://databank.metsagroup.com/l/22pB-WtL_BZF

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter.

I 2019 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest