Grønt byggeri og grøn livsstil i Norge

Verksbyen, en ny grøn bydel i Fredrikstad i Norge, er et eksempel på fremtidens bæredygtige livsstil. Som led i projektet bygger virksomheden Arca Nova Bolig femetagers lejlighedskomplekser i området Capjon Park i Verksbyen. Bygningerne bygges i Kerto® LVL (lamineret tømmerfiner) fra Metsä Wood, som gør byggeriet hurtigt, let og grønt.

Verksbyen vil blive hjem for 5.000 mennesker i løbet af de næste 10 år. Målet er, at det skal være Norges mest innovative boligprojekt. På længere sigt har bygherren, Arca Nova Bolig, ambitiøse planer om at forandre boligmarkedet lidt på samme måde, som Tesla har forandret bilindustrien. Det er store ord, men virksomheden har en stærk tro på, at der kommer en stigende efterspørgsel på bæredygtigt byggeri, som er rygraden i Arca Novas Future Living-koncept.

"Det er lykkes os at reducere CO2-emissionerne på flere forskellige måder. Husene bygges af træelementer efter passivhus-standarden. Strømmen produceres via solenergi og opvarmningen via solvarmeenergi," fortæller Ruben D. Hansen, der er administrerende direktør for Arca Nova Bolig, som er en del af Arca Nova Group.

"Ved at bygge med præfabrikerede elementer i form af Kerto® LVL-produkter reducerer vi både byggetiden og CO2-emissionerne ganske betydeligt sammenlignet med traditionelle byggemetoder med stål og beton," fortæller Ruben D. Hansen.

Hurtigt byggeri med præfabrikerede LVL-elementer

Præfabrikerede elementer har vist sig at være en hurtig byggemetode. Bygningerne skyder i vejret med en etage om ugen. Det betyder, at en bygning kan stå færdig på blot fem uger. Den første af de femetagers bygninger bliver færdig ved udgangen af i år og resten ved udgangen af 2020.

I de første tre etager af bygningen består den bærende konstruktion af vægelementer fremstillet af Kerto® LVL Q-kassetter. Gulvelementerne er afstivet og stabiliseret med Kerto® LVL S-bjælker.

Metsä Wood har hjulpet Arca Nova Bolig med deres tekniske løsning til lejlighedsbyggeriet i træ. "Vores samarbejde har været afgørende for, at det er lykkes os at skabe et nyt designsystem til det norske boligmarked," siger Ruben D. Hansen.

Byggeri med bæredygtigt dyrket træ er desuden en miljøvenlig og bæredygtig måde at bygge på, både nu og i fremtiden.

Læs mere om det grønne byggeri i Verksbyen.

Images: https://databank.metsagroup.com/l/tQn7wCdzH_fN

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter. Vi sælger også nordisk tømmer, der produceres af Metsä Fibre.

I 2018 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest