Hurtig montering af tag på Metsä Woods fabrik i Pärnu takket være træelementer

Metsä Woods nye fabrik til fremstilling af birkekrydsfiner blev indviet i Pärnu, Estland, i oktober 2018. Med en stram tidsplan for byggeriet var præfabrikerede elementer det bedste valg. Fordelene ved at bruge bjælker og tagelementer af Kerto® LVL (lamineret finertømmer) kombineret med andre materialer var meget tydelige med hensyn til byggeriets hastighed og omkostninger.

Byggeriet af Pärnu-fabrikken startede i april 2017 og blev afsluttet et år senere. Bygningen består af en produktionshal samt fællesområder og kontorer. Det samlede areal er 29.300 m2, hvilket er stort set samme størrelse som fire fodboldbaner.

Hovedansvarlig for projektet var det finske firma Sweco. Projektleder Aare Uusalu fortæller, at dette var første gang, han arbejdede med træ på så omfattende en måde. “Vi designede bygningen i træ, fordi Metsä Wood har en grøn profil. Kerto LVL var desuden et omkostningseffektivt materiale, fordi de lette elementer kunne samles hurtigere”, forklarer han, og opsummerer dermed essensen af at bygge med træelementer – hurtigt, let og grønt.

Hurtig og nem montering

Den bærende konstruktion er en kombination af limtræ, stålbjælker og tagelementer af træ. Kerto LVL S-bjælker blev brugt til de bærende konstruktioner af træelementerne. De 2,5 meter brede, 18 meter lange og 400 mm tykke tagelementer blev fremstillet af det estiske firma Timbeco Woodhouse.

Marek Sööt, projektleder hos hovedentreprenøren Nordecon, understreger, at brugen af præfabrikerede elementer fremskyndede byggeprocessen. Ifølge ham, vil brugen af træelementer sammen med betonkonstruktioner i forbindelse med tagmontering på store bygninger forbedre byggehastigheden betydeligt: “Den største fordel var, at monteringen i bund og grund var dobbelt så hurtig sammenlignet med almindelige løsninger som stål- eller betonbjælker og stålprofiler.”

Ifølge Marek Sööt var det et naturligt valg at bruge træmaterialer til en fabrik, der bearbejder træ. Samtidig spiller det æstetiske og de grønne værdier også en rolle. På fabrikkens kontorer bruges der træ både i facaden og som en del af indretningen: “Der er selvfølgelig også det æstetiske. Det er helt sikkert pænere end enhver anden standardløsning”, afslutter han.

Den nye fabrik til fremstilling af birkekrydsfiner har en produktionskapacitet på 50.000 kubikmeter. Man forventer at nå fuld kapacitet ved udgangen af 2019.

Læs mere om byggeriet af Pärnu-fabrikken.

Billeder: https://databank.metsagroup.com/l/vVp6DmR_SCqG

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2017 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.400 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.