Metsä-pavillonen får fagfolk i byggebranchen til at samles om det samme bord

Metsä-pavillonen i træ skal bygges på den finske ambassades grund i Tokyo. Pavillonen er konstrueret af præfabrikerede træelementer, der er fremstillet af Kerto LVL (lamineret finertømmer). Metsä Wood, producenten af Kerto LVL, betragter samarbejde som en vigtig faktor i væksten inden for træbyggeri. Projekter såsom Metsä-pavillonen er en perfekt mulighed for brancheeksperter til at mødes og dele viden – få mest muligt ud af Kerto LVL som et hurtigt, let og miljøvenligt byggemateriale.

Træelementerne er fremstillet af elementfabrikken Timberpoint, der er beliggende i Loviisa i Finland.

”Tiltroen til træ, og hvad der kan laves med det, får træbyggeri til at bevæge sig fremad. Dette opfordrer til samarbejde med bygherrer, arkitekter, materialeproducenter og elementfabrikker”, forklarer Marko Suonpää, medejer af Timberpoint.

Samarbejde på forskellige stadier i planlægnings- og byggeprocessen bidrager også til industriel effektivitet. Da elementfabrikken allerede på et tidligt stadie havde været en del af planlægningsprocessen, kunne produktionen gennemføres med maksimal effektivitet. Det tog kun syv uger at fremstille alle elementerne.

Designsamarbejde

Metsä-pavillonen har været et fælles projekt helt fra begyndelsen. Metsä Wood bragte fagfolkene sammen og delte viden om Kerto LVL’s muligheder. Alle involverede parter havde fokus på deres kerneområde og -viden.

”I virkeligheden anvendte vi ikke nogen nye eller innovative teknikker, og vi arbejdede således videre med den viden, vi allerede havde”, siger Jussi Björman, Director of Technical Customer Service hos Metsä Wood. ”Man vil rent faktisk kunne bygge lejlighedskomplekser ved hjælp af lignende teknikker”.

”Hvad der imidlertid var effektivt, var den bedre anvendelse af ekspertise inden for elementproduktion: Marko Suonpää og andre eksperter fra Timberpoint havde helt fra projektets begyndelse kontakt med pavillonens konstruktionsdesigner Lasse Hietanen fra AINS Group”.

Ifølge Björman har samarbejdet med alle involverede parter været givende. Mangfoldigheden i gruppen af fagfolk har bragt mange gode idéer på bordet, når folk, som arbejder med forskellige dele af byggeprocessen, har været i kontakt med hinanden.

”Metsä-pavillonen har været et interessant projekt”, siger Suonpää. ”Den har massive LVL-søjlestrukturer. Desuden er Kerto LVL synligt på alle overflader”, fortsætter han. ”Som materiale er træ nemt og hurtigt at arbejde med. Fordelene ved Kerto LVL er formstabilitet og styrke”.

Omhyggeligt fremstillede elementer, man kan være stolt af

Suonpää havde også haft en finger med i spillet på en meget iøjnefaldende detalje, som endte med at blive hans favoritdel af pavillonen.

”Trappen lå mit hjerte nærmest. Den var ekstremt krævende og forbundet med stor prestige, og det var en fornøjelse at lave den”, siger Suonpää.

Tanken var at skære 75 mm tykke Kerto LVL-plader til formen af trapper og lime dem sammen. Fineren dannede således en stribet og visuelt interessant overflade til en flot trappe.

Metsä-pavillonen vil blive fotograferet en hel del under dette års sommer-OL. Suonpää må indrømme, at han tit tænker på det.

”Vi har fremstillet elementerne med stor faglig stolthed og omhyggelighed”, siger Suonpää. ”Metsä-pavillonen vil have offentlighedens bevågenhed og være et sted, hvor resultater bliver fejret. Det vil minde os om det gode kvalitetsarbejde, vi har lavet”.

Se en video med et interview med Marko Suonpää.

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter. Vi sælger også nordisk tømmer, der produceres af Metsä Fibre.

I 2018 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest