Metsä Wood lancerer en banebrydende platform til Open Source Wood

Open Source Wood-initiativet blev lanceret i juni 2017 af Metsä Wood for at fremskynde væksten af træbyggeri i storbyer. Det nye opensourcewood.com er en platform til videndeling og samarbejde. Tjenesten er gratis, og alle organisationer og enkeltpersoner er velkomne til at benytte den.

Open Source Wood initiativet har til formål at fremskynde væksten i modulbaseret byggeri i træ ved at gøre innovative ideer frit tilgængelige for alle. Det er kun en brøkdel af byggeriet i storbyer i dag, der udføres i træ, og det skyldes delvis, at det har været svært at finde viden om anvendelse af træ i byggeri. Open Source Wood samler innovationer inden for modulbaseret byggeri i træ fra alle verdenshjørner og gør dem tilgængelige for alle, helt gratis.

“I juni 2017 bad vi fagfolk inden for træbyggeri om at dele deres innovationer, og vi er meget glade for resultatet,” siger Esa Kaikkonen, Executive Vice President hos Metsä Wood. “Det er vigtigt at øge antallet af design-muligheder for arkitekter og ingeniører, samt at gøre designprocessen let. Et åbent samarbejde kan medvirke til at fremskynde denne udvikling i vores branche”.

Opensourcewood.com har flere funktioner. Brugerne kan:

• FINDE elementer, moduler og komponenter, der er gennemgået af Metsä Woods eksperter
  • DELE innovation og få feedback fra eksperter
  • FÅ FORBINDELSE med andre fagfolk
  • FÅ SUPPORT fra fagfolk inden for træbyggeri
  • BIDRAGE som forfattere, fotografer og arrangører af hackathons konceptudvikling

”Open Source Wood initiativet byder alle materialer, producenter og brugere velkommen. Formålet er ikke at anvende træ alle vegne, men at gøre træ- og hybridkonstruktioner til et seriøst alternativ på globalt plan,” fortsætter Esa Kaikkonen. “Tredive procent af verdens udledning af CO2 kommer fra byggeri1, og byggeri i træ kan være løsningen.”

Metsä Wood Award

Metsä Wood belønner innovative elementer og moduldesign med Kerto® LVL (lamineret finertømmer). Priserne er oftest på 5.000 eller 10.000 euro. Vinderne indtil nu er:

• Maskerade, præfabrikerede træelementer, designet af Maarten van der Breggen
  • Cliphut, modulbaseret byggesystem, designet af Thomaz Vieira, Tomas Mena og Maria Wilkens
  • Kokoon, præfabrikerede og transportable boligmoduler designet af Aalto Universitetets Wood Program Studio

Metsä Wood fortsætter med at belønne de bedste designs baseret på LVL, efterhånden som de indsendes.

Der er mere information om Open Source Wood og om, hvordan du kan deltage på www.opensourcewood.com

Vær med i initiativet.

Kontakt: opensourcewood@metsagroup.com

1. 7 UNEP (United Nations Environment Programme), Sustainable Buildings and Climate Initiative (SBCI) (2009). ”Buildings and climate change. Bygninger og klimaændringer Summary for decision makers”.  Resumé for beslutningstagere UNEP SBCI: 3. Nairobi: United Nations Environment Programme.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/pbRtm7Mvm2S5

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, +358 40 820 9850,
viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2017 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.400 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.