Open Source Wood-prismodtager: ClipHut-byggesystem

ClipHut er et parametrisk designet byggesystem, der kan tilpasses regionale byggeregulativer. Systemet er udviklet af et tværfagligt team på Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences i Tyskland. Visionen for ClipHut-teamet var at udvikle nye løsninger inden for byggeri for at gøre det billigere og mere tilgængeligt.

Systemet er baseret på en innovativ klik-mekanisme, der holder komponenterne sikkert sammen. Brugeren kan angive bygningens specifikationer i et gitter af punkter i ClipHuts programmeringssoftware. Systemet beregner derefter en gitterkonfiguration og producerer konstruktionstegninger til et sæt med dele til brugeren.

“Man modtager ikke de færdige dele; i stedet kan man tage tegningerne og gå til en tømrer eller et firma, der kan fremstille dem med de rigtige maskiner, f.eks. CNC-maskiner eller 3D-printere,” forklarer Maria Wilkens, projektleder på ClipHut.

Modulernes størrelse, et integreret nummereringssystem og enkle samlinger gør det let at samle dem selv for almindelige mennesker med begrænset erfaring inden for byggeri.

Et fleksibelt byggesystem til en overkommelig pris med Kerto LVL

Til en bygning, der er udformet ved hjælp af ClipHut-systemet, kan der anvendes enhver type træbaseret materiale. Teamet betragter Kerto® LVL (lamineret finertømmer) som et særligt velegnet byggemateriale til ClipHut-huse.

“Kerto LVL er et stærkt og præcist materiale af høj kvalitet, så samlingerne kan bære mere, hvilket giver mulighed for et større spænd mellem søjlerne og mindsker materialebehovet i visse tilfælde,” siger Thomaz Vieira, der er en del af designteamet. “Af andre fordele kan nævnes muligheden for at bygge højere eller ligefrem tilføje flere etager, samt at levetiden forlænges.” Kerto LVL kan gøre byggeprocessen hurtigere, lettere og grønnere.

Open Source Wood-prisen

ClipHut har modtaget Woods Open Source Wood-pris. Open Source Wood er en online samarbejdsplatform for arkitekter, ingeniører og designere, hvor de kan dele deres innovative idéer inden for modulbaseret byggeri i træ. Brugerne kan uploade deres projekter og koncepter til platformen og modtage feedback og skabe muligheder for samarbejde. Metsä Woods eksperter evaluerer de indsendte forslag og belønner de mest innovative ideer, som f.eks. ClipHut.

“ClipHut er den første ide, jeg har set, hvor nogle træstykker kan bruges til at konstruere en bygning med næsten hvilken som helst form. Brugen af klik-samlinger mellem præfabrikerede komponenter betyder hurtig installation på byggepladsen,” forklarer Jussi Björman, Director of Technical Customer Service hos Metsä Wood .

ClipHut-teamet: Thomaz Vieira (System Developer, Head of the Project), Tomás Mena (Project Developer, Head of Data Management), Maria Wilkens (Project Manager, Head of Media)

Læs alt om Cliphut-byggesystemet i træ.

Images: https://databank.metsagroup.com/l/7mdm_KcT9jXd

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2017 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.400 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.