Top-Down Timber er en løsning på urbaniseringen

Urbaniseringsdynamikken skaber en stadig større efterspørgsel på højere konstruktioner i stadig mere tæt bebyggede byer. Om arkitekter og byggevirksomheder opfylder denne efterspørgsel ved hjælp af ikke-bæredygtige materialer, eller om de anvender innovative kulstofnegative produkter i massivtræ som Metsä Wood's Kerto® LVL, kan gøre en enorm forskel for bymiljøers egnethed til beboelse over hele verden.

Brugen af produkter i massivtræ til byggeri i byer kan hjælpe myndigheder og udviklere til at opfylde mål for byggetæthed, samtidig med, at miljøpåvirkningen reduceres, og effekterne af klimaforandringerne begrænses. Forskning viser, at cirka en fjerdedel af bygningerne i byerne kan bære flere etager fremstillet af træ.

Udviklingen inden for massivtræ betyder, at der i øjeblikket er over 100 millioner kvadratmeter urealiseret vertikalt areal alene i tyske byer. Udvidelser fremstillet af træ kan ændre vilkårene fuldstændigt inden for byggetæthed i byerne, livskvalitet og miljø.

Kerto® LVLs fordele gør det egnet til tilføjelse af ekstra etager

I Metsä Woods konkurrence City Above the City, der blev afholdt i 2016, blev deltagerne indbudt til at foreslå løsninger til nye boliger oven på eksisterede bygninger i byerne.

"Ved at bruge toppen af eksisterende bygninger som byggeplads kunne vi udnytte et areal, der allerede var i brug. Den metode giver et enormt potentiale for at bygge tættere i Berlin med minimal påvirkning af byens udbredelse," siger Sigurd Larsen, en dansk arkitekt med base i Berlin, som arbejder med arkitektur og møbeldesign.

Fordelene med Metsä Wood’s Kerto® LVL (laminated veneer lumber) betyder, at det er velegnet til bygning af ekstra etager. Det høje niveau af præfabrikation og tilpasning, som arkitekter og byggefirmaer får, når de anvender Kerto LVL, betyder også, at det er hurtigt at montere, og at yderligere etager nemt kan "boltes på" eksisterende konstruktioner.

Arkitektur med massivtræ kan genbruges nemt og effektivt

Nedrivning af bygninger fremstillet af materialer som beton og stål kræver store mængder energi og genererer betydelige mængder affald. Omvendt kan arkitektur i massivtræ nemt og effektivt genbruges, hvilket sikrer, at kulstof lagret i produkter som eksempelvis Kerto LVL bindes næsten uendeligt.

En undersøgelse foretaget for nylig viste, at næsten halvdelen af alle nedrevne boligbyggerier i England er mellem 11 og 32 år gamle, mens en gennemsnitlig japansk kontorbygnin holder i mellem 23 og 41 år.

Vil du gerne vide mere om Top-down Timber (in English)?

Images: http://databank.metsagroup.com/l/QTGcNDHnxnCbg

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Lau Larsen, Marketing Director, Metsä Wood
+ 45 26127478, lau.larsen@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2016 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest