DEN NYE NISSAN QASHQAI: DEN ORIGINALE CROSSOVER I EN NY UDGAVE

• Et frækt design og ny banebrydende teknologi i segmentet skal bygge videre på den enorme succes med crossover-pioneren: Nissan Qashqai
  • Rygraden i den nye Nissan Qashai er førsteklasses teknologi, øget dynamik og videreudvikling af crossover designet.
  • Forbedret brændstofsøkonomi med CO2-emissioner fra kun 99 g/km
  • Kommer til salg fra februar 2014

Dagen i dag er den vigtigste milepæl i crossover-segmentet i 7 år. I 2007 lancerede Nissan en model, som blev en pioner inden for crossover-modeller. Den solgte 2,0 millioner eksemplarer og blev hurtigt efterlignet af mange. I dag lanceres denne model i en helt ny udgave.

Med Nissans slogan "innovation and excitement" som omdrejningspunkt, er den nye Qashqai blevet præsenteret i London som startskud på 2. generation af crossover-modellerne. En lille, men alligevel anseelig andel af Qashqai-ejere fra hele verden – over 5.000 personer i alt – har indsendt billeder, med deres bud på de bedste teknologiske innovationer. Disse billeder har været medvirkende ved udformningen af den helt nye Qashqai. Og i dag blev designet for første gang præsenteret for offentligheden.

Nissan Qashqai har for længst etableret sig som den førende model i crossover-segmentet med over 2 millioner producerede eksemplarer siden 2007. Den appellerer både til ejere af biler i C-segmentet med et mere alsidigt design og gode køreegenskaber. Men også til ejere af biler D-segmentet, der gerne vil gå en klasse op i motorstørrelse og/eller udstyr uden at gå for meget på kompromis med pladsen. Den helt nye Qashqai vil helt sikkert styrke Nissans førerposition i crossover-segmentet, når den kommer til salg i udvalgte lande verden rundt fra februar 2014.

Intelligent teknologi

Den nye Qashqai er 49 mm længere og en smule lavere og bredere end den nuværende model. Det giver den et slankt og iøjnefaldende udseende, uden at gå på kompromis med crossover-stilen med de kompakte dimensioner og den høje køreposition. Markante linjer, der omfatter en motorhjelm i muslingeskaldesign, giver bilen et luksuriøst udseende. Men Qashqais stærke visuelle DNA er stadig intakt.

Som det er tilfældet med alle nye biler fra Nissan, er Qashqai spækket med innovativ teknologi, der forbedrer alle aspekter af køreoplevelsen. Nissan Safety Shield-teknologierne omfatter udover førerassistentsystemerne nu også automatisk nødopbremsning, træthedsregistrering og vejskilteassistent. Og intelligent parkeringshjælp gør manøvrer i byens trafik til en leg. Den nye Qashqai er konstrueret til at gøre teknologi, der normalt er forbeholdt biler i premiumklassen, mere tilgængelig end nogensinde før.

Motorer og gearkasser

En vigtig del af crossover-modellernes appeal har altid været kombinationen af kørekomforten fra en almindelig personbil og følelsen af eventyr som i en SUV. Og den nye Qashqai tilbyder naturligvis også et udvalg af særdeles effektive og raffinerede benzin- og dieselmotorer. Ved lanceringen består udvalget af de følgende fire motorer: to benzinmotorer og to dieselmotorer. Og der kan vælges mellem forhjulstræk og firehjulstræk:

• 1.2 DIG-T 115 HK (85 kW)
  • 1.6 DIG-T 150 HK (110 kW)
  • 1.5 dCi 110 HK (81 kW)
  • 1.6 dCi 130 HK (96 kW)

Kunderne kan også vælge mellem en manuel gearkasse og den helt nye automatiske Xtronic-gearkasse. Den nye Xtronic-gearkasse, som er udviklet specielt til den nye generation af Qashqai, er tilgængelig i forbindelse med 1.6 dCi-motoren.

Den avancerede gearkasse er baseret på princippet fra CVT-gearkassen. Men den er udviklet til at give en blødere, mere naturlig køreoplevelse. I modsætning til CVT-gearkasser efterligner Xtronic-gearkassen funktionen i en traditionel automatisk gearkasse med flere gearskifte i trin i forbindelse med kraftig acceleration. Ved mere rolig kørsel er gearudvekslingsforholdene mere diskrete, så føreren oplever følelsen af et jævnt gearskifte. Det betyder, at Xtronic giver førerne det bedste fra begge verdener med ultrajævnt gearskift ved lav belastning og direkte, præstationsorienteret gearskift ved kørsel med kraftige accelerationer.

Innovationen fortsætter med udvalget af motorer til den nye Qashqai. Antallet af motorer er øget, og de er alle mere effektive. Alle motorerne har turbolader, så det har været muligt at begrænse slagvolumenen, emissionerne og brændstofforbruget uden at gå på kompromis med præstationerne. Og CO2-emissionerne er blandt de bedste i segmentet - fra kun 99 g/km. Effektiviteten optimeres endnu mere takket være en omfattende reducering af vægten. I visse modeller er reducering af vægten på hele 40 kg på trods af meget nyt udstyr.

Anden generations crossover-design

Indvendigt tilfører en markant forbedring af materiale- og designkvalitet meget større appeal til det samlede billede af Qashqai. Alsidighed forbliver også en vigtig crossover-egenskab. Qashqai har mere passagerplads og et større bagagerum, som er optimeret med en variabel bagagerumsbund. Og der er stadig plads nok til at opbevare bagagerumsafdækningen, når den ikke er i brug.

Den nye Qashqai bliver den første model, der benytter den nye CMF-platform (Common Module Family) fra Renault-Nissan alliancen, som giver forbrugerne stor konstruktionsmæssig effektivitet.

Den nye Qashqai er designet og konstrueret i Europa af Nissan eksperterne hos Nissan Design Europe i London og Nissan Technical Centre Europe (i Cranfield, Storbritannien og Barcelona), og den vil blive produceret i Sunderland. Der har også været omfattende input fra Nissans designere og ingeniører i Atsugi, Japan.

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark