Nissans nye crossover-ikon nu i produktion

De første eksemplarer af den nye generation af Nissan Qashqai, der er nydesignet helt fra bunden, kører nu af samlebåndet på koncernens rekordbrydende fabrik i Sunderland.

Qashqai, der er nydesignet helt fra bunden, er konstrueret og produceres i Storbritannien. Den er den mest solgte crossover i Europa og Nissans bedst sælgende model i Europa, efter at den ved introduktionen i 2006 skabte et helt nyt segment.

Med rosende ord i bagagen fra første præsentation i november, er den nye modelgeneration nu i fuld produktion i Sunderland, hvor der produceres en Qashqai hvert 61. sek. på fabrikkens produktionslinje 1.

Nissans Chief Performance Officer, Trevor Mann CBE, som var vært ved en ceremoni på fabrikken ved starten, udtalte følgende: "Nissan Qashqai var banebrydende, da vi startede produktionen i 2006. Den grundlagde crossover-segmentet, bragte Nissan mærket op på et nyt niveau i Europa og bidrog til, at vores fabrik i Sunderland kunne sætte nye standarder for produktivitet og kvalitet.

Den nye Qashqai vil med sit dristige design og segmentets førende teknologi endnu engang løfte Nissan til et nyt niveau som benchmark for en ny generation af crossover-biler".

Qashqais økonomiske betydning på internationalt plan spreder sig nu fra Sunderland og videre ud i verden, nu hvor Nissan har investeret ca. 4,8 mia. danske kroner udviklingen og produktionen af bilen, som understøtter mere end 224 leverandører i 22 lande og eksporteres til over 130 lande på verdensplan.

Executive Vice President Mann tilføjede: "Bag succesen med Qashqai ligger et stort arbejde hos Nissans design-, konstruktions- og produktionsenheder. Jeg er rigtig glad for at kunne vende tilbage til Sunderland her ved produktionsstarten for at takke og hylde alle de tusinder af kollegaer hos Nissan og hos vores leverandører, der har bidraget til denne succes".

Den nye Nissan Qashqai produceres på produktionslinje 1 på fabrikken i Sunderland, hvor også den 100 % eldrevne Nissan LEAF produceres. Produktionen har siden 2010 været i gang 24 timer i døgnet for at følge med efterspørgslen. Den er også den første Nissan produktionsmodel i Europa, der er baseret på den nye CMF (Common Module Family)-platform fra Renault-Nissan alliancen.

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter,der har flest aktiviteter i Europa,med mere end 14.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design,forskning & udvikling,produktion,logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien,Spanien og Rusland produceret mere end 635.000 biler inklusive mini-MPV'er,de prisbelønnede crossover-modeller,SUV'er og varebiler. Nissan LEAF er verdens mest populære bil med en kundetilfredshed på 97%. Samtidig ønsker hele 95% af kunderne at anbefale bilen til deres omgangskreds. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 181 mennesker. www.nissan.dk

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark