Nordisk samarbejde gjorde Scandic bedst i Sverige

Med en dansk administrerende direktør og en norsk salgs- og marketingdirektør er Scandic blevet bedst i Sverige inden for salg og marketing. Thomas Engelhart, salgs- og marketingdirektør hos Scandic, er bedst i Sverige til at inspirere sine medarbejdere og få dem til at overgå sig selv. Under hans ledelse har hotelkæden fornyet salgskulturen, tilført sit varemærke ny energi og taget markedsandele fra konkurrenterne. Derfor fik Thomas Engelhart og Scandic prisen "Årets Mercurius".

”Sælgernes Grammy”. Sådan kan man beskrive "Årets Mercurius"; en pris, som uddeles af Dagens Industri i samarbejde med konsulentvirksomheden Mercuri International. Til forskel fra Grammyen er det dog ikke bare ens egen præstation, som belønnes. Her handler det om en leder, som har kunnet få hele sin organisation til at løfte sig til et nyt niveau og rykke fra konkurrenterne.

- Da jeg kom til Scandic for godt et år siden, blev jeg så imponeret af denne fantastiske virksomhed. Brancheledende i Norden, en af Europas største hotelaktører og verdens førende inden for miljø og tilgængelighed. Men også en virksomhed, som var lidt indadvendt, man solgte produkter i stedet for kundefokuserede løsninger. Varemærket var velkendt, pålideligt og trygt, men sandt at sige også lidt kedeligt. Jeg svor på, at dette skulle forandres – og det lykkedes!, siger Thomas Engelhart.

Prisen "Årets Mercurius" er tidligere gået til nogle af salgsbranchens absolutte giganter, blandt andet Torsten Jansson hos New Wave Group og Jan Ryde hos Hästens Sängar. Nu har svenskerne fået selskab af en nordmand med erfaring fra både London, Singapore og Malmø, hvis ledestjerne er, at man skal turde gøre ting på nye og anderledes måder. I sin motivering fremhæver juryen Thomas' evne til at skabe resultater, som stikker ud, og at han har gjort dette i en branche inden for servicesektoren, som er både velfunderet og meget konkurrencepræget.

Motiveringen fortsætter: ”Ved i overensstemmelse med strategierne at skabe en målstyret og præstationsorienteret organisation med høj energi har man nået sine skrappe mål. […]Thomas som person er uhørt kundeorienteret, målstyret og entusiastisk i alt, hvad han foretager sig og udstråler en vilje til altid at nå sine mål.”

- Jeg er fantastisk glad for denne pris. For mig er det et bevis på, at det kan lade sig gøre at forandre store organisationer på ganske kort tid, bare man arbejder systematisk. Det gælder om at have tydelige strukturer og mål, kombineret med en salgskultur, hvor man opmuntrer til fremgang ved hele tiden at vise det gode eksempel, siger Thomas Engelhart.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kan du kontakte:
Thomas Engelhart, salgs- og marketingdirektør, Scandic, tlf.: +46 709 73 50 96
Helena Nilsson, informationsdirektør, Scandic, tlf.: +46 709 73 51 45