Kulinariske Niedersachsen

Report this content

Niedersachsen strækker sig fra bjergene til havet og området byder på både aktiv ferie, citybreaks, wellness-afslapning og familieferie. Niedersachsen rummer både en vadehavskyst, vidstrakte heder, moselandskaber og enge, skovklædte bjerge- og bakkelandskaber samt floderne Ems, Weser og Elben.

Mad & Drikke i Niedersachsen er en kulturarv, og vi vil præsentere dig for nogle af de mange muligheder, hvis du udover flotte naturoplevelser, ønsker at ”smage” på Niedersachsen.

Vidste du, at Altes Land am Elbstrom, som er beliggende syd for Elben i Niedersachsen er hjemsted for det største sammenhængende frugtdyrkningsområde i Nordeuropa med et areal på 180 km², hvor der dyrkes ca. 150-200 -æblesorter? I sensommeren og efteråret fra september til november afholdes den store æblefestival med forskellige aktiviteter flere steder rundt i regionen.

Besøg nogle af de mange ”gårde” som udover æbler tilbyder mange forskellige lokalt dyrkede delikatesser, som sælges i deres gårdbutikker.

Følgende ligger i Altes Land i Jork og er et besøg værd, men der findes også andre hyggelige steder man kan smutte forbi, når man er i lokalområdet:

lefers.de

obstparadies-jork.de

herzapfelhof.de

Oste er et af danskernes yndlingsspise, men Altes Land er også kendt for deres produktion af smagfulde oste.

Vi kan bl.a. anbefale Jithafer Käserei i Borgstedt, som fremstiller 17 forskellige oste og har deres egen butik. jithofer-kaeserei.de

Græskar er også en af delikatesserne, som dyrkes i Niedersachsen.

Der er flere steder, hvor man kan købe forskellige sorter af græskar f.eks Det lille smagfulde Hokkaido græskar, samt få opskrifter med hjem. Besøg evt. hof-bartels.de som også ligger i Altes Land.

Du kan finde flere forslag til spændende gårde som tilbyder både græskar og andre specialiteter her:

reiseland-niedersachsen.de/kuerbishoefe-in-niedersachsen

Græskar dyrkes også i andre regioner f.eks. i Eldagsen lidt uden for Hannover. Her kunne det være interessant at besøge eldagser-hoflieferant.de som producerer græskarsekt som er en specialitet.

Mousserende vin & Øl

Hvis græskar-champagne er lidt for specielt for dig, så besøg også Duprés i Neustadt tæt på Hannover, som producerer lækre mousserende vine. dupres.de/kontakt/

Her er der naturligvis også en fysisk butik, men ellers kan man købe det på deres on-line shop.

Bock øllen, som vi også kender i Danmark, blev opfundet i Einbeck  beliggende i det sydlige Niedersachsen. Den kendetegnes ofte som en øl med sødme og fyldighed, som domineres af malt. einbecker.de

Altenauer Brauerei i Harz bjergene fremstiller spændende øl. Her er fremvisning året rundt, og man kan med fordel købe produkter og tage med hjem. altenauer-brauerei.de

Scholar Brauerei beliggende i Göttingen langs A7. Scholarbier.de (øl produktion)

I Haselünne i det nord-vestlige hjørne af Niedersachsen, ligger en familievirksomhed etableret i 1703, hvis destilleri producer finkornsdestillater, frugtbrændevin og førsteklasses likører. Der bruges udelukkende egne hjemmelavede finkornsdestillater i deres Korn-specialiteter. Kornbuketten og den bløde smag kendetegner kvaliteten af hvert glas. rosche.de

Gourmet oplevelser i Niedersachsen

- er der masser af. Her findes bl.a. flere Michelin restauranter. Enhver feinschmecker kan finde den perfekte restaurant i Niedersachsen. Udvalget af restauranter er stort for dig, som ønsker at få en kulinarisk oplevelse, der er pengene værd. niedersachsen-tourism.com/gourmets

Oplevelser i Niedersachsen synes uendelige. Læs eventuelt mere på dette website. ferie-niedersachsen.dk/mad-og-drikke

About Tourist Board Lower Saxony (TourismusMarketing Niedersachsen or TMN)

The TMN is the central point of contact for tourism in Lower Saxony. The company was founded on behalf of the Niedersachsen Ministry of Economic Affairs, Employment, Transport and Digitalisation in 2001 and, since January 2014, has been a wholly owned state company. The TMN’s main task is to develop and implement measures for the future-oriented positioning of Lower Saxony in national and international tourism competition in cooperation with regional tourism stakeholders. The focus is on regional and national marketing of Lower Saxony as a tourist destination, the development of brand concepts, Internet portals and quality management systems for tourism offerings.

Contact details for further information: Julie Damgaard, e mail: Niedersachsen.dk@aviareps.com, phone:+45 31 44 99 06

Tags:

Hurtige fakta