Lahden kaupunki luopui IT-laitteiden omistuksesta 3 Step IT:n avulla

Report this content

Tietotekniikan palveluyritys 3 Step IT ja Lahden Tietotekniikka ovat solmineet yhteistyösopimuksen it-laitteiden hallinasta. Yhteistyön mukaan Lahden kaupunki luopui yli 5 000 it-laitteen omistuksesta ja hallinnoinnista. 3 Step IT:n kokonaispalvelu kattaa it-laitteiden rahoituksen, käytönaikaisen hallinnan ja uusimisen. Lahden Tietotekniikka tuottaa tietotekniikkapalvelut Lahden kaupungille ja sen konserninyhtiöille.

It-laitteiden hallinnasta oli tullut monimutkainen ja tehoton kokonaisuus Lahden kaupungissa. Laitteita oli paljon ja ne olivat eri-ikäisiä. Laitehankintojen ja -hallinnan kustannustietoisuus oli hämärtynyt. Eri kaupungin yksiköiden laskuttaminen laitteista oli hankalaa, koska laskutus tehtiin poistoista. Kustannukset eivät olleet riittävän läpinäkyviä, mikä hankaloitti budjetointia. Myös käytöstä poistuneiden ja rikkoutuneiden laitteiden kierrättäminen oli vaativa prosessi.

Siirtyminen 3 Step IT:n palveluihin tehtiin kertarysäyksellä. Sen yhteydessä 3 Step IT osti noin 3 000 Lahden Tietotekniikan omistamaa it-laitetta, kuten pöytätietokoneita ja kannettavia, niiden poistojen jäännösarvolla. Toimivat ja uusimmat laitteet otettiin 3 Step IT:n hallinnan piiriin.

”It-laitteita ei kannata enää itse omistaa, vaan vuokrata. 3 Step IT:n toimintamalli on meille selkeä ja kokonaisvaltainen, sillä se pitää sisällään kaikki tarvitsemamme palvelut. Saamme nyt käyttöömme ajantasaiset laitteet, mikä parantaa tuottavuutta. Kannettavien elinikä on 3 vuotta ja pöytäkoneiden 4 vuotta. Aikaisemmin meillä oli jopa 6-8 vuotta vanhoja koneita käytössämme”, sanoo Lahden Tietotekniikan toimitusjohtaja Minna Rehn.

”Saamme myös käytöstä poistettujen ja kierrätettävin laitteiden pakkaamisenkin palveluna 3 Step IT:ltä. Lahden kaupunki on mukana Green City -hankkeessa, joka edistää kestävän kehityksen päämääriä kaupungissa”, Rehn jatkaa.

”Voimme nyt toimittaa asiakkaille yksityiskohtaisia raportteja heidän laitekannasta ja -kuluista. Siten myös yksikkökohtainen laskuttaminen on mahdollista ja helppoa, esimerkiksi vaikka kaupunginsairaalan tietyn yksikön. Se lisää kustannustehokkuutta ja -tietoisuutta, kun eri yksiköt tietävät it-laitteista aiheutuneet kulut. Läpinäkyvyys lisääntyy, mikä helpottaa tuntuvasti budjetointia”, Rehn summaa hyödyt.

3 Step IT:n palvelua käyttävät tällä hetkellä Lahden kaupungin toimialat ja taseyksiköt sekä Lahden Sibeliustalo Oy. Rehnin mukaan käyttö tulee laajenemaan Lahden kaupungin eri konserninyhtiöihin. Myös muut kunnat ja yksiköt Päijät-Hämeen alueella voivat liittyä mukaan.

Jatkossa Lahden Tietotekniikka suunnittelee ottavansa 3 Step IT:n palvelun piiriin kannettavien, pöytätietokoneiden ja näyttöjen lisäksi myös muita laitteita, kuten älypuhelimet, tabletit, verkkolaitteet ja palvelimet.

Lisätietoja:

3 Step IT Oy, segment manager Erkki Kondelin, puh. 044 547 4422, erkki.kondelin(at)3stepit.com

Lahden Tietotekniikka, toimitusjohtaja Minna Rehn, puh. 044 716 1740, minna.rehn(at)lahti.fi

3 Step IT Group Oy

3 Step IT on tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa asiakkaalle uudenlaisen tavan hankkia it-laitteita. Kokonaispalvelumme avulla asiakkaat voivat hallita it-laitteiden rahoitusta, käyttöä ja uusimista kustannustehokkaasti, läpinäkyvästi ja ympäristöystävällisesti. Olemme voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä yritys, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 302 miljoonaa euroa. Toimimme tällä hetkellä 14 maassa ja palveluksessamme on noin 200 työntekijää. Pääkonttorimme sijaitsee Vantaalla. Lisätiedot www.3stepit.fi