• 3i/

Huipputuotot varmistuvat kesällä 3i MYYMÄSSÄ GO FLY #LENTOYHTIÖTÄ EASYJETILLE

Huipputuotot varmistuvat kesällä 3i MYYMÄSSÄ GO FLY -LENTOYHTIÖTÄ EASYJETILLE 3i on tänään allekirjoittanut esisopimuksen Go Fly -lentoyhtiön myymisestä easyJetille. Kauppahinta on 374 miljoonaa puntaa. Toteutuessaan sopimus tekee Go Fly:sta yhden parhaimmista buy-out - sijoituksista 3i:n historiassa. Kesäkuussa 2001 Euroopan johtava pääomasijoittaja 3i ja sen hallinnoimat rahastot sekä kumppanit sijoittivat 83,5 miljoonaa puntaa British Airwaysin halpalentoyhtiö Go:hon ja saivat yrityksestä 65 prosentin osuuden. Yrityksen myynti easyJetille viedään päätökseen tämän kesän aikana. Myyjät saavat sijoitukselleen lähes kolminkertaisen tuoton eli kaikkiaan 231 miljoonaa puntaa. "Tämä sopimus antaa toteutuessaan poikkeuksellisen suuren tuoton sijoittajille. Barbara Cassani on henkilöstönsä kanssa kehittänyt Go:sta menestyvän yrityksen. Meidän tehtävämme on aikaansaada osakkeenomistajillemme hyvää tuotto tukemalla kasvualoilla toimivia dynaamisia yrittäjiä, jotka pystyvät kehittämään tuottoisaa liiketoimintaa. Go on tästä erinomainen esimerkki", toteaa 3i Groupin pääjohtaja Brian Larcombe. "Pääomasijoitusmarkkinat ovat edelleen haastavassa tilanteessa, mutta tämä sopimus kuvastaa tervetullutta kehitystä, joka ennakoi toimintaympäristön paranemista." "Kun 3i vuosi sitten osti Go:n BA:lta, ostajaehdokkaat olivat vähissä ja hinta tilanteen mukainen. Vuodessa sijoituksen arvo on kuitenkin 3i:n tuella kasvanut lähes kolminkertaiseksi. Pääomasijoittajan mukaan tulo tukee yrittäjän ja yrityksen johdon toimintaa ja yrityskauppa tulisikin aina nähdä mahdollisuutena", toteaa 3i Finlandin toimitusjohtaja Ere Kariola. 3i:llä on pitkä ja menestyksekäs historia sijoittamisessa liikennesektorille. Vuosina 2000-2001 yritys investoi lähes 200 miljoonaa puntaa kuljetus- ja logistiikkayrityksiin. Koko 3i:n kuljetussalkku on 525 miljoonan punnan arvoinen. 3i:llä on vankka kokemus myös lentoliikenteen puolelta. Vuonna 1987 yritys myi British Caledonian -lentoyhtiön British Airwaysille ja vuonna 1999 BA osti 3i:ltä Cityflyerin. Kertyneen toimialaosaamisen ansiosta 3i pystyy tekemään nopeita ja parempia osto- ja myyntipäätöksiä, mistä Go on hyvä esimerkki. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ere Kariola, 3i Finland Puhelin: (09) 6815 4452 3i 3i on kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö. Se investoi kasvuyrityksiin eri toimialoilla ja on merkittävä yritysjärjestelyiden rahoittaja. 3i keskittyy erityisesti yrityksiin, joissa on merkittävä kasvupotentiaali ja vahva johto. 3i toimii paikallisten sijoitustiimiensä kautta Euroopassa, USA:ssa ja Aasian-Tyynenmeren- alueella. 3i:n tähänastiset sijoitukset ovat yhteensä 23 miljardia euroa. Maaliskuun lopussa 2002 päättyneen puolivuotiskauden aikana 3i sijoitti keskimäärin 6,6 miljoonaa euroa jokaisena työpäivänä. Lisätietoja: www.3i.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01190/wkr0002.pdf