4H-JÄRJESTÖLTÄ UUSI VÄLINE YRITTÄJYYSKASVATUKSEEN

Suomen 4H-liitto LEHDISTÖTIEDOTE Karjalankatu 2 00520 HELSINKI Julkaisuvapaa 10.6.2003 klo 11 3.6.2003 4H-JÄRJESTÖLTÄ UUSI VÄLINE YRITTÄJYYSKASVATUKSEEN 4H-nuorisotyön uusi väline, TOP-yrittäjyyskasvatus, yhdistää oman elämän hallinnassa tarvittavat käytännön ja käden taidot, yritteliäisyyteen ja yrittäjyyteen kasvamisen sekä työelämävalmiuksien edistämisen. TOP on lyhenne sanoista tekemällä oppii parhaiten. TOP-yrittäjyyskasvatus tukee 6-28-vuotiaiden lasten ja nuorten kasvua yritteliäiksi ja aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. TOP- yrittäjyyskasvatus antaa valmiuksia myös oman yritystoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen. TOP-yrittäjyyskasvatuksen perustan muodostavat TOP-oppimispolut, joita nuori rakentaa kiinnostuksensa mukaan. Oppimispolut rakentuvat suoritetuista TOP-tehtävistä, jotka jakautuvat kolmeen vaikeustasoon. Nuori voi valita oman kiinnostuksensa mukaan mm. metsään ja luontoon, puutarhaan ja viherympäristöön, kotiin ja keittiöön, eläimiin, viestintään ja vuorovaikutukseen, teknologiaan tai kansainvälisyyteen liittyviä aiheita. TOP-palkitsemisjärjestelmä tukee lasten ja nuorten tavoitteellista ja pitkäjänteistä 4H-harrastusta. TOP- yrittäjyyskasvatuksen perustana on tekemällä oppimisen käytännönläheinen pedagogiikka. Kaikille avoin TOP-yrittäjyyskasvatuksen tehtäväpankki avautuu nettiosoitteessa www.4h-liitto.fi Tänä vuonna 75. toimintavuottaan juhlivan 4H-järjestön ydintehtävänä on tukea lasten ja nuorten tasapainoista kehitystä ja elämänhallintaa. Suomenkielistä 4H-nuorisotyötä tehdään yli 360 kunnan alueella. Järjestössä on yli 70 000 nuorisojäsentä. Suomen 4H-liiton valtuuskuntaa johtaa kansanedustaja Heikki A. Ollila ja hallitusta valtiosihteeri Raimo Sailas. Tiedotustilaisuus TOP-yrittäjyyskasvatuksesta pidetään tiistaina 10.6.2003 klo 11 Kiasman seminaarihuonessa, Mannerheiminaukio 2, 00100 HELSINKI. Tiedotustilaisuuden avaa hallituksen puheenjohtaja, valtiosihteeri Raimo Sailas. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Seppo Hassinen, puh. 09 7512 4230 Kehityspäällikkö Virpi Skippari-Vilminko, puh. 09 7512 4250, 040-737 8089 virpi.skippari-vilminko@4h-liitto.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/03/20030603BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/03/20030603BIT00310/wkr0002.pdf