Puhaltamalla käynnistyvä hoitajakutsu ja hälytys suoraan mobiiliin DECT-puhelimeen

Report this content

Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus uudisti viestintäjärjestelmänsä. Synapsiana tunnettu aivo- ja selkäydinvammapotilaiden kuntoutukseen erikoistunut keskus turvasi hankinnalla kriittisen hoitoympäristön toimivuuden. Uudella puhepalvelin- ja hoitajakutsujärjestelmällä saadaan entistä helpommin käyttöön kunkin kuntoutujan vamman vaatimia erikoistoimintoja, esimerkiksi puhelun käynnistäminen puhaltamalla.

Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus, Synapsia, on erikoistunut aivo- ja selkäydinvammapotilaiden kuntoutukseen. Kuntoutuskeskus havahtui vanhentuneen puhelinjärjestelmän ongelmiin varaosien saannin tyrehtyessä. Uuden järjestelmän sydän on Aastra-viestintäpalvelin, johon kytkettiin langaton hoitajakutsu välittämään hälytykset suoraan uusiin DECT-puhelimiin. Turvallisesti toimiva kokonaisuus palvelee kuntoutujia, heidän läheisiään ja henkilökuntaa.

Kuntoutuskeskus suunnitteli aluksi vain puhelinjärjestelmän uudistamista. Kattava kartoitus osoitti kuitenkin hoitajakutsulaitteiston sisältävän kokonaisuuden sekä toimivuudeltaan että kustannustehokkuudeltaan järkevimmäksi vaihtoehdoksi.

Järjestelmäintegrointi auttaa palvelemaan kuntoutujan ehdoilla

Uusi Aastra-järjestelmä koostuu puhepalvelimesta, puheluiden välitysohjelmistosta, kriittisen toimintaympäristön vaatimuksiin soveltuvista IP- ja DECT-puhelimista sekä Synapsian kuntoutujille mitoitetuista lisäratkaisuista.

Kuntoutujan tekemä hoitajakutsu välitetään Aastran DECT-puhelimeen erillisenä palvelinviestinä ja samalla mahdollistetaan puheyhteys kuntoutujapaikkaan kalustettuun puhelimeen.

- Ratkaisu palvelee parhaalla tavalla sekä kuntoutujaa että henkilökuntaa. Avun kiireellisyys voidaan varmistaa ja kuntoutuja saa varmuuden avunpyynnön perille menosta. Meille toimivuus ja turvallisuus ovat aina etusijalla, painottavat Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksen talous- ja hallintojohtaja Stefan Heiskanen sekä atk-tukihenkilö Kristian Kajalainen.

Perinteisissä ratkaisuissa tällainen toiminto on vaatinut huomattavan kalliita erillislaitteistoja.

Lisähaasteita laitteiden käytettävyyteen

Kuntoutujien vammojen vaikeusaste vaihtelee lievemmistä aina vakaviin neliraajahalvauksiin. Siksi Synapsian laitteiden käytettävyyteen joudutaan paneutumaan huolella. Osa henkilökuntaakin on liikuntarajoitteisia. Heitä varten langattomat DECT-puhelimet on varustettu bluetooth-kuulokkein.

- Aastran tarjoamista ominaisuuksista hyvä esimerkki on apulaitteeseen puhaltamisen avulla käynnistyvä puhelu ennalta määritettyyn ulkoiseen puhelinnumeroon. Ratkaisun avulla kuntoutuja voi pitää itsenäisesti yhteyttä omaisiin, selostaa tuotepäällikkö Timo Katainen Emscom Oy:stä.

Kuntoutuskeskuksen väen tyytyväisyyttä lisäävät syntyneet säästöt, koska esimerkiksi langaton potilaskutsujärjestelmä voitiin toteuttaa ilman kalliita kaapelointeja.

- Aastra 400 –viestintäpalvelinsarjan ominaisuudet ja kustannustehokkuus ovat kompaktissa paketissa. Esimerkiksi hälytystoimintoja varten saadaan varmimmat yhteystavat ja käyttäjille sopivimmat päätelaitteet, sanoo toimitusjohtaja Kai Virtanen Aastra Finland Oy:stä.

• Aastra Finland Oy: Kai Virtanen, toimitusjohtaja, 09-5255 1111
  • Emscom Oy: Timo Katainen, 040 559 7569
  • Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus, talous- ja hallintojohtaja Stefan Heiskanen, 040 555 5454

Aastra Finland Oy on osa kanadalaista Aastra Technologies Limited -konsernia, joka on erikoistunut yritysten ja julkisyhteisöjen puhe-, video-, asiakaspalvelu- ja viestintäratkaisuihin. Yhtiöllä on globaalisti yli 50 miljoonaa asennettua linjaa ja se on läsnä tai edustettuna 100 maassa. Aastra on alansa markkinajohtaja Euroopassa. Sen pääkonttori on Ontariossa ja sen osakkeet noteerataan Toronton pörssissä. www.aastra.fi