Korona vai influenssa? Kotimainen yhdistelmätesti tulossa Suomen markkinoille jo ennen influenssakauden alkua

Report this content

Turkulainen infektiotautien nopeaan diagnostiikkaan keskittyvä Abacus Diagnostica jatkaa kehitystyötään koronavirustestien parissa. Yrityksen valmistama COVID-19-testi sai odotetusti heinäkuussa Euroopan laajuisen myyntiluvan eli CE-merkinnän. Testi on otettu laajaan käyttöön Suomessa ja ulkomailla, mutta haasteitakin on ollut:

- Tuotantotilamme sijaitsevat Turun Kupittaalla Electrocityssä. Rakennuksen katolla kesäkuussa syttynyt tulipalo aiheutti tuotantoomme kolmen viikon katkoksen. Sitoutuneen ja osaavan henkilöstömme ansiosta olemme silti pystyneet nostamaan koronatestimme tuotantokapasiteettia ja pitämään kiinni toimitusvarmuudesta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Erno Sundberg ylpeänä.

Koronatestin tuotannon rinnalla yrityksessä on jatkettu kehitystyötä ja varauduttu alkavaan influenssakauteen. Jo aiemmin Abacuksen tuotevalikoimaan kuulunut hengitystieinfektioita aiheuttavien virusten yhdistelmätesti on uudistettu vastaamaan muuttuneita tarpeita: influenssa- ja RS-virukset tunnistava testi täydentyy nyt SARS-CoV-2-viruksella. Influenssaa ja RS-virusta esiintyy lähinnä talvikuukausina (ks. kuva), mutta koronaviruksen suhteen tulevan talven tapausmääriä ei kukaan osaa ennustaa. Aiempina talvina laboratorioiden testauskapasiteetti on ollut koetuksella ilman koronaakin, joten influenssakauden lähestyminen lisää jo nyt äärirajoilla toimivien laboratorioiden painetta entisestään.

- Koronaa testataan tällä hetkellä paljon ja hyvä niin. On kuitenkin vaara, että näiden muiden virusten aiheuttamat taudit jäävät piiloon ja hoito viivästyy. Olisi kaikkien etu saada yhdellä testillä tietoa muustakin kuin koronavirusinfektiosta, toteaa Sundberg.

Koronatestistä saatu negatiivinen tulos ei kerro potilaan oireilun syytä, joten oireiden jatkuessa tai pahentuessa potilas voidaan ohjata uudestaan laboratorioon näytteenottoon: uusi ajanvaraus, uusi näyte, uusi analyysi. Abacuksen uudistetulla yhdistelmätestillä voidaan yhdestä näytteestä, yhdellä määrityksellä selvittää, onko potilaan oireiden aiheuttaja influenssa A tai B, RS-virus vai COVID-19. Yhdistelmätestillä voidaan siis säästää sekä potilasta että näytteenoton ja testauslaboratorioiden resursseja. Sundberg lupailee testin ensimmäisiä validointieriä suomalaisiin laboratorioihin jo lokakuussa eli hyvissä ajoin ennen influenssakauden alkua:

- Me täällä Turussa teemme voitavamme, jotta Suomessa ei influenssa-aalto pääse koronan varjosta yllättämään.

Kaikki Abacuksen valmistamat testit, COVID-19 ja uusi yhdistelmätesti mukaan lukien, analysoidaan yrityksen omalla PCR-teknologiaan perustuvalla GenomEra-testijärjestelmällä. Määrityksistä saadaan tuloksia jo reilussa tunnissa – siksi monet Suomen keskussairaaloiden laboratorioista käyttävätkin Abacuksen COVID-19-testiä etenkin kiireellisiin näytteisiin kuten sairaalahenkilökunnan testaukseen.

Lisätietoja:    Erno Sundberg
toimitusjohtaja, Abacus Diagnostica Oy
erno.sundberg@abacusdiagnostica.com

PCR,
Polymeraasiketjureaktio (PCR, engl. Polymerase Chain Reaction”) on yleisimmin käytössä oleva geenimonistusteknologia. PCR:n keksijät palkittiin kemian Nobelilla vuonna 1993.

Abacus Diagnostica Oy on Turun yliopistosta alkunsa saanut vuonna 2004 perustettu infektiotautien DNA- ja RNA-testeihin erikoistunut turkulainen diagnostiikka-alan yritys. Abacus on kaupallistanut yliopistolähtöisiin innovaatioihin pohjautuvan automatisoidun GenomEra® CDX -järjestelmän, joka tarjoaa nopean, luotettavan, helppokäyttöisen ja kustannustehokkaan tavan infektiotautien osoittamiseen. GenomEra-järjestelmä mahdollistaa molekyylidiagnostiikan käyttämisen missä tahansa terveydenhuollon yksikössä sillä GenomEran käyttäminen ei vaadi erityistaitoja tai osaamista.

Avainsanat: