Aktiivisen lomailijan Etelä-Afrikka

Jalkapallon MM-kisat pelataan Etelä-Afrikassa 11. kesäkuuta - 11. heinäkuuta 2010. Jalkapallon lisäksi Etelä-Afrikalla on tarjota paljon muitakin aktiviteetteja urheilusta kiinnostuneelle. Jos haluaa välttää turistiruuhkaa, kannattaa loma Etelä-Afrikkaan varata jo ennen kisoja. Hotels.com on valinnut erilaisia aktiviteetteja ja majoituskohteita läheltä kisakaupunkeja, joissa riittää myös paljon muuta nähtävää.

MM-kisojen pelit pelataan eri puolilla maata: Johannesburgissa, Durbanissa, Kapkaupungissa, Pretoriassa, Port Elizabethissa, Bloemfonteinissa, Polokwanessa, Nelspruitissa ja Rustenburgissa. Surffausta itärannikon aalloilla Durban sijaitsee Etelä-Afrikan itärannikolla. Durban on surffaajien suosiossa laadukkaiden aaltojensa takia. Vesi on lämmintä ympäri vuoden ja myös ilma on pääosin kuumaa ja kosteaa. Surffaajan kannattaa tutustua seuraaviin paikkoihin: New Pier (suosituin ja ruuhkaisin), Cave Rock, North Beach, Dairy Beach, Baggies. Durbanissa kisaottelut pelataan Moses Mabhidan stadionilla. Hotellivinkki: Tropicana Hotel, Durban, Etelä-Afrikka (kolme tähteä) Tämä hotelli sijaitsee lähellä Victorian puistoa sekä rantaa. Hotellin lähellä voi harrastaa golfia, minigolfia, purjelautailua, uintia, veneilyä tai vaikka kalastusta. Hinnat alkaen 76 € yöltä. Patikointia aloittelijalle ja konkarille Kapkaupunki sijaitsee Etelä-Afrikan eteläisellä rannikolla ja se on yksi Etelä-Afrikan kolmesta pääkaupungista Pretorian ja Bloemfonteinin lisäksi. Kaupunki on tunnettu näyttävästä pöytävuoresta, joka on syntynyt jäätikön alla purkautuneesta tulivuoresta. Pöytävuorelle kulkee vuonna 1929 avattu köysirata, mutta reilun kilometrin korkealle vuorelle pääsee myös useita patikointireittejä. Lyhimmät reitit sujuvat hyväkuntoisilta alle parissa tunnissa, mutta myös pidempiä ja haastavampia reittejä on tarjolla. Patikointia voi harrastaa lisäksi esimerkiksi Magaliesberg-vuoriston alueella Johannesburgin lähellä. Kapkaupungissa jalkapallo-ottelut pelataan Green Pointin stadionilla. Hotellivinkki: Compass House Boutique Villa, Kapkaupunki, Etelä-Afrikka (viisi tähteä) Tähän hotelliin kannattaa tulla rentoutumaan patikoinnin jälkeen. Hotellilla voi nauttia hieronnasta tai erilaisista kauneushoidoista. Illan päätteeksi hotellin terassilta voi ihailla upeaa auringonlaskua. Hinnat alkaen 204 € yöltä. Benjihyppy Bloukrans Bridge -sillalta Bloukrans Bridgen silta sijaitsee N2-moottoritiellä Kapkaupungin ja Port Elizabethin välillä. Silta on 216 metriä korkea ja 451 metriä pitkä, mikä tekee siitä maailman suurimman yksikaarisen sillan. Hurjapäisimmät voivat hypätä sillalta maailman korkeimman kaupallisen benjihypyn Bloukrans-joen yläpuolelle. Port Elizabethin jalkapallo-ottelut pelataan Nelson Mandela Bayn stadionilla. Hotellivinkki: Brookes Hill Suites, Port Elizabeth, Etelä-Afrikka (kolme tähteä) Tämä hotelli tarjoaa asiakkailleen monenlaista tekemistä kuten uima-altaan, biljardipöydän, dart-taulun sekä lapsille kokonaisen ohjelmapaketin. Hinnat alkaen 71 € yöltä. Kalliokiipeilijän paratiisi Kiipeily on varsin suosittu harrastus Etelä-Afrikassa, sillä kiivettäviä kallioita löytyy paljon. Kapkaupungissa sijaitsevalla pöytävuorella voi patikoinnin lisäksi myös kiivetä. Johannesburgin lähellä on myös paljon upeita kiipeilypaikkoja kuten Magaliesberg, Boven, Struben’s Valley, Everest, Swinburne ja Wellington’s Dome. Kiipeily on pääosin joko trädi- tai sporttikiipeilyä paikasta riippuen, eli reitit ovat joko pultattuja tai luonnollisesti varmistettavia köysikiipeilyreittejä. On suositeltavaa käydä ensin kiipeilyn alkeiskurssilla. Jalkapallon MM-kilpailuiden aloitus- ja loppuottelut pelataan Johannesburgissa Soccer Cityn ja Coca Cola Parkin stadioneilla. Majoitusvinkki: Ten Bompas, Johannesburg, Etelä-Afrikka (viisi tähteä) Aktiivisen lomailijan kannattaa varata huoneensa tästä viiden tähden hotellista. Hotellin tarjoamiin aktiviteetteihin kuuluvat muun muassa pilates, jooga, soutaminen, melonta ja squash. Läheltä löytyy myös golfkenttä, tenniskenttä ja lenkkipolku. Hinnat alkaen 267€ yöltä. Muita kohteita Muita pelistadioneita ovat Mbombela Nelspruitissa, Peter Mokaba Polokwanessa, Free State Bloemfonteinissa, Loftus Versfeld Pretoriassa ja Royal Bafokeng Rustenburgissa. Jos kaipaat vielä lisää toimintaa, voi Etelä-Afrikassa kokeilla myös esimerkiksi varjo-liitoa, melomista, maastopyöräilyä, Down Hill -pyöräilyä, leijasurffausta, sukellusta haiden kanssa tai laskeutumista köydellä. Etelä-Afrikassa pelataan lisäksi rugbya. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. • Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö. • Hinnat on tarkistettu 7.9.2009, joten muutokset ovat mahdollisia.