Älä hylkää kesäkissaa -kampanja käynnistyi

Whiskas käynnisti ”Älä hylkää kesäkissaa” –hyväntekeväisyyskampanjan perjantaina. Yhteensä 15 500 kissaihmistä, Whiskas-mobiiliklubin jäsenistö, sai kännykkäänsä osallistumishaasteen, ja viestin toivotaan leviävän laajalti. Hankkeesta kertyneet varat lahjoitetaan Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen löytöeläintyölle

Kampanjan suojelijana toimii näyttelijä, kaksivuotiaan Nekku-kissan omistaja Eija Vilpas. Osallistua voi lähettämällä tekstiviestin KISSAT numeroon 16105. Vastauksena saapuu hauska kissalogo sekä ohjeet kaverin haastamiseksi mukaan. Viestin hinta on 1,90 €. Suloisen kissanpennun ottaminen kesäksi on yleistä. Valitettavan usein käy kuitenkin niin, että syksyn tullen se jätetään pärjäämään itsekseen. Kissa ei kuulu luontoon, sen mahdollisuudet selvitä hengissä talven yli ovat rajalliset. Kissa nälkiintyy ja on heikko puolustautumaan toisten eläinten hyökkäyksiä varten. Monen taival päättyy auton alle. - Kissa on meillä hellien ajatusten ja tekojen kohde. Se on itsenäinen ja itsepäinen eläin, joka antaa koko perheelle paljon, kertoo Eija Vilpas. Hän on tottunut kissaan ihmisen ystävänä jo lapsuuskodissaan, joten ajatus kissan hylkäämisestä tuntuu hurjalta. Hylätyistä kissoista onnekkaimmat päätyvät löytöeläinkoteihin, joissa niille tehdään terveystarkastus ja ne saavat matokuurin. Leikkaamattomat kissat kastroidaan tai sterilisoidaan. Mahdollisuus löytää uusi isäntäperhe on hyvä. Työtä kissojen hyvinvoinnin eteen tehdään paljolti vapaaehtoisvoimin. - Kissanomistajat tulisi muistaa vastuunsa ennaltaehkäisevässä työssä. Ensinnäkin jokaisen olisi syytä huolehtia lemmikkinsä leikkauttamisesta, jottei yllätyspentueita pääse syntymään. Toinen tärkeä seikka on järjestää kissan helppo tunnistettavuus, painottaa Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen toiminnanjohtaja Risto Rydman. Luotettavin keino tunnistamiseen on antaa eläinlääkärin asentaa mikrosiru pennun niskanahan alle. Viranomaiset voivat tällöin lukea löytökissan tiedot varmuudella, ja olla välittömästi yhteydessä omistajiin.