Asema E sähkönsäästäjä uudistaa sähkönkulutuksen seurannan

Asema Electronics tuo markkinoille Asema E sähkönsäästäjän, joka on uusi, edullinen, tyylikäs ja helppokäyttöinen sähkönkulutusvahti, jonka voi laittaa kodin paraatipaikalle. Asema E sähkönsäästäjä yhdistää kotiautomaation ja sähkönseurannan, jolloin kodin sähkölaitteet ja valaistuksen voi tuunata toimimaan juuri haluamallaan tavalla säästäen samalla rahaa ja luontoa.

Asema E sähkönsäästäjä yhdistää kotiautomaation ja sähkönseurannan.
Se näyttää laitekohtaisen sähkönkulutuksen reaaliaikaisesti.

Perinteisesti kodin tai asunnon sähkönkulutusta on seurattu kellariin asennetulla yksinkertaisella analogisella mittarilla, jonka asukas mieluiten unohtaa sinne minne se on asennettu - jos nyt ylipäänsä tietää missä mittari on. Asetelma ei ole hyvä, jos tavoitellaan sähkön fiksua käyttöä.

Asema E sähkönsäästäjä on kätevä kosketusnäytöllinen laite. Se mittaa ja säätelee kotia langattomien ohjainten avulla, jotka voidaan asentaa kodinkoneiden ja valojen lisäksi myös tyypillisiin sähköahmatteihin kuten vesivaraajaan tai lattialämmitykseen. Asema E sähkönsäästäjä näyttää laitekohtaisen sähkönkulutuksen reaaliaikaisesti: se tietää mitkä laitteet kuluttavat sähköä, milloin ja kuinka paljon.

– Halusimme tuoda sähkönkulutuksen seurannan 2000-luvulle ja valmistaa laitteen, joka sekä muotoilunsa että toimintojensa puolesta voidaan laittaa keskeiselle paikalle jokaisessa kodissa. Laitteessa yhdistyvät mobiiliteknologian ja sähkönkäytön seurannan viimeisimmät innovaatiot. Tavoitteemme oli yksinkertaisesti tehdä Asema E:stä markkinoiden hienoin sähkönsäästäjä, sanoo Jani Hursti, Asema Electronicsin toimitusjohtaja.

Asema E sähkönsäästäjän avulla kaikki kodinkoneet voidaan ohjelmoida sammumaan tai käynnistymään yhdestä virtakatkaisimesta esimerkiksi huone- tai kerroskohtaisesti. Lisäksi laitteeseen voi liittää lämpömittareita, liiketunnistimia tai hämäräkytkimiä, joilla vaikkapa valaistusta pystyy ohjaamaan automaattisesti.

– Mahdollisuudet kodin automaatioon ovat lähes rajattomat. Teknologiasta kiinnostuneet voivat myös ladata uusia sovelluksia laitteen omasta sovelluskaupasta ilmaiseksi. Laitetta voi ohjelmoida samaan tapaan kuin älypuhelimia, Hursti jatkaa.

Säästä rahaa ja ohjaa kotiasi mistä tahansa

Asema E sähkönsäästäjä laittaa pisteen sähkön hinnan arvailuille. Laite on integroitu Nord Pool -sähköpörssin hintatietokantaan ja kertoo reaaliaikaisesti, mitä markkinasähkö milloinkin maksaa. Näin sähköä voi ostaa silloin, kun sen hinta on alhaisimmillaan.

Asema E sähkönsäästäjä toimii oman näyttönsä lisäksi nettiselaimella. Sitä voi ohjata älypuhelimen, tietokoneen tai tabletin avulla. Etäohjattavuudelle on käyttöä varsinkin silloin, kun jokin sähkölaite on unohtunut päälle.

– Jos olet kyllästynyt murehtimaan sitä, unohditko kahvinkeittimesi aamulla päälle, niin kirjaudu Asema E:hen netin kautta töistä, klikkaa virrat pois ja lopeta huolehtiminen, sanoo Hursti.

Jokaiseen kotiin

Asema E sähkönsäästäjä sopii jokaiseen kotiin, kerrostaloista omakotitaloihin. Laitteeseen kuuluvat langattomat ohjaimet voidaan asentaa monin eri tavoin. Sen voi vaivatta ottaa käyttöön myös vanhemmissa asunnoissa, sillä yksinkertaisimmillaan asennus ei vaadi lainkaan rakenteisiin kajoamista.

Ohjaimet saa asentaa itse, silloin kun asennus tapahtuu pistorasian ulkopuolelle tai lamppuun sokeripalan tilalle. Sähkömiehen avustamana ohjaimet voi asentaa myös pistorasioiden taakse tai sähkökaappiin nätisti pois näkyvistä.

Asema E sähkönsäästäjä on edullinen investointi, joka maksaa itsensä pienemmän sähkölaskun muodossa takaisin reilun parin vuoden aikana. Laitteen ohjelmisto on helppokäyttöisyydessään koko perheen käytettävissä. Haasta perheenjäsenesi säästämään sähköä. Käyttivätkö äiti ja isä enemmän sähköä kuin lapset huoneissaan?

Laitteen toimintoja:

• Laite antaa huomautuksen, kun sähkönkäyttö lisääntyy tai kun sähkönkulutuksessa tapahtuu muita muutoksia.
  • Laitteen verkkopalvelulla voi seurata sähkönkulutusta kattavasti, tilastoida sitä ja asettaa säästötavoitteita.
  • Kulutushistorian ja lämpötilan seurannalla voi tarkistaa onko ilmanlämpöpumppu asennettu oikein.
  • Laite muistuttaa tietyin väliajoin vertailemaan sähkösopimuksia.
  • Laitteen lämpösensori osoittaa vaihtelut huonelämpötilassa.

Asema E sähkönsäästäjä tulee myyntiin vuodenvaihteessa. Halukkaat voivat kirjautua Aseman kotisivuille ja saada tiedon, kun tuote on saatavilla.

Asema Electronics Oy on saanut Espoon kaupungin kunniamaininnan Uudenmaan INNOSUOMI 2011 -kilpailussa. Yritys kilpailee valtakunnallisesta tasavallan presidentin INNOSUOMI-palkinnosta, jonka voittaja julkistetaan marraskuun 29. päivä 2011. Tämän lisäksi yritys palkittiin 3.11.2011 toiseksi parhaana startup-yrityksenä Slush2011-kilpailussa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja, Jani Hursti, Asema Electronics Oy, puh. 040 521 9281, jani (at) asema.com

Kuvat:
www.asema.com/en/news/media-kit/

Asema Electronics Oy:
Asema Electronics Oy on älykkäiden sähköverkkojen, Smart Gridien, kuluttajapäätteisiin erikoistunut yritys. Yhtiö on elektroniikkavalmistaja, joka suunnittelee ja valmistaa kotien ja toimistojen energianhallintaan ohjauspäätteitä ja laiteohjaimia sekä tuottaa näihin liittyviä palveluja, jotka auttavat säästämään sähköä, rahaa ja luontoa. Yrityksen merkittävin ulkopuolinen rahoittaja on Tekes. Asema E sähkönsäästäjä on suomalainen innovaatio ja sille on myönnetty Avainlippu-merkki. Lisätietoja: www.asema.com, www.sahkonsaastaja.fi.