Björn Wahlroos ja Heikki Hiilamo - taistelu hyvinvointivaltiosta

Mitä tapahtuu, kun talousvaikuttaja ja köyhyystutkija kohtaavat ja väittelevät aiheesta Uusi Hyvinvointivaltio?  Hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos kommentoi tutkimusprofessori Heikki Hiilamon tilaisuudessa julkistettavaa kirjaa UUSI HYVINVOINTIVALTIO. Wahlroos on aiemmin julkisesti väittänyt Hiilamon ajatuksia hyvinvointivaltiosta hulluiksi. Tule kuulemaan kevään kiinnostavin väittely: Onko hyvinvointivaltioon varaa? Verotetaanko rikkaita liikaa vai turhan vähän? Työllistääkö keppi vai porkkana? Debattia vetää toimittaja Marketta Mattila. Kirja julkistetaan keskiviikkona 30.3. kello 11–12 Akateemisen kirjakaupan uudessa juhlasalissa, Keskuskatu 1, kolmas kerros, Helsinki. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa!

Heikki Hiilamo on tunnettu hyvinvointivaltion asiantuntija ja köyhyystutkija, joka on antanut äänen köyhille ja syrjäytyneille, hän peräänkuuluttaa myös perusturvan nostamista. Kirjassaan Hiilamo kertoo, miten hyvinvointivaltiota voidaan kehittää, miten kone saadaan taas käyntiin. Hän esittelee reilun pelin ja sosiaalisten mahdollisuuksien politiikkaa ja pohtii, millainen retoriikka herättäisi keskiluokan oivaltamaan, että tuloerojen kasvaminen heikentää myös heidän hyvinvointiaan. ”Keskiluokan etu on vakuuttaa edelleen hyvinvointivaltion riskit ja mahdollisuudet yhdessä, eikä lähteä tavoittelemaan yläluokan vaihtoehtoa yksityisestä koulutuksesta, sairaus- ja eläkevakuutuksista sekä omaisuudesta työttömyyden suojana”, Hiilamo sanoo.

Hallituksen puheenjohtaja, talousvaikuttaja Björn Wahlroos tunnetaan hyvinvointivaltiokriittisistä kannanotoistaan. Viimeisimpiä ovat kohukommentit tukien poistamisesta köyhiltä ja rikkonaisilta perheiltä sekä nuorten toimeentulotukien leikkauksista.

Hiilamo on todennut Wahlroosin kommentit köyhien tukien leikkaamisesta äärioikeistolaiseksi kiihkoiluksi. Hiilamon mukaan Wahlroos edustaa 1980-luvun ekonomistien ajattelua, joka oli vallalla Ronald Reaganin ja Margaret Thatcherin aikana. Wahlroos puolestaan väitti Hiilamon ajatuksia EVA:n hyvinvointivaltion tulevaisuutta käsitelleessä seminaarissa hulluiksi: ”Hiilamo on just niin hullu, kun se on aina ollut”. Mitä mieltä Wahlroos on luettuaan UUDEN HYVINVOINTIVALTION?

Hiilamon mukaan ”kansalaisten yhteisen vakuutuksen, universaalin hyvinvointivaltion nerous on siinä, että se on yleinen: sama vakuutus asunnottomille ja miljonääreille. Jos vakuutus ei tyydytä miljonäärejä, siitä tulee huono vakuutus myös asunnottomille. Kansallista hyvinvointivaltiota on mahdollista kehittää  ja se on välttämätöntä, jotta emme palaisi uudelleen luokkayhteiskunnan aikaan.”

Heikki Hiilamo:

UUSI HYVINVOINTIVALTIO

Intopamfletti, nidottu, ISBN 978-952-01-0615-7

Iso kansikuva: www.intokustannus.fi/images/isotkannet/uusi_hyvinvointivaltio.jpg

Lisätiedot:

INTO/Jaana Airaksinen, jaana.airaksinen@mondediplo.fi,  045 6334495