British Airways ja UNICEF juhlistavat 15 vuotta yhteistyötä

Change for Good -hyväntekeväisyyskampanja täyttää 15 vuotta. Vuosien aikana British Airwaysin lentomatkustajat ja työntekijät ovat keränneet jo yli 26 miljoonaa puntaa UNICEF:in työlle. Viime vuosina kampanjavaroilla on autettu lapsia erityisesti Nigeriassa ja Bulgariassa.

British Airways kannustaa lennoillaan matkustajia ja henkilökuntaa lahjoittamaan matkalla taskuun jääneitä vieraan valuutan rahoja tai muita ylimääräisiä kolikoita. Pelkästään vuonna 2008 lennoilla kerätyillä varoilla autettiin yli 140 000 lasta ja koulutettiin yli 6300 asiantuntijaa kehittymään avustustyössä.

Viime vuosina kampanjan pääkohteina ovat olleet Nigerian Lagos ja Bulgarian Sofia. Lagosissa alle viisivuotiaille lapsille ja raskaana oleville naisille on lahjoitettu 36 000 moskiittoverkkoa osana taistelua malariaa vastaan. Sofiassa puolestaan kampanjalla on rahoitettu projektia, jossa laitoksissa asuville lapsille tarjotaan mahdollisuus kasvaa sijaisperheessä.

– Asiakkaidemme avokätisyys ja henkilöstömme sinnikkyys ovat muuttaneet lukemattoman heikko-osaisen lapsen elämän ympäri maailmaa viimeisen 15 vuoden aikana. Olen itse henkilökohtaisesti nähnyt, miten paljon toivoa voimme tarjota näiden pienten ihmisten elämään ja kiitän kaikkia osansa tehneitä, sanoo British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh.

Myös UNICEF:in hyväntahdonlähettiläs, näyttelijä Ewan McGregor lähettää kiitoksensa British Airwaysin henkilökunnalle: – Onneksi olkoon British Airways ja UNICEF 15 vuoden kampanjoinnin johdosta! British Airwaysin anteliaat matkustajat ja hyvää asiaa edistäneet työntekijät ovat auttaneet meitä haavoittuvaisten lasten elinolojen parantamisessa ympäri maailmaa.

Kampanjalla on kerätty vuosittain noin 1,3 miljoonaa puntaa. Sekä UNICEF että British Airways toivovat juhlavuoden keräävän jopa 1,5 miljoonaa puntaa.

Change for Good -kampanjan kohokohtia
• 1994 British Airways ja UNICEF aloittavat yhteistyön.
• 2005 Kampanjalla kerättiin yli 800 000 puntaa Kaakkois-Aasian tsunamista kärsineille alueille. British Airways lahjoitti lisäksi 500 000 puntaa käteistä sekä saman summan arvosta rahtitilaa avustuskuljetuksiin sekä muita palveluja UNICEF:ille.
• 2007 200 000 puntaa lahjoitettiin auttamaan katulapsia Kairossa. Hyväksikäytölle ja päihteille alttiille lapsille tarjotaan koulutusta ja terveyspalveluja.
• 2008 25 miljoonan punnan raja täyteen. Monty Python -tähti Michael Palin vihki käyttöön kuusi Change for Good -logolla koristeltua lentokonetta.
• 2009 15 vuotta kampanjointia. Pekingissä aloitetaan kaksivuotinen avustusprojekti maalta kaupunkiin muuttaneiden perheiden lasten kouluttamiseksi ja rokottamiseksi.

www.ba.com

Lähettäjä ja kuvapyynnöt
Aino Ruikka, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 040 706 8021, aino.ruikka@acsanafor.fi