British Airways jälleen hyvään tulokseen

British Airways julkisti tänään perjantaina edellisen tilikauden kokonaistuloksen. Alan vaikeuksista huolimatta British Airwaysin talous kasvaa. Kokonaisliikevaihto oli 8,8 miljardia puntaa, ja kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 3,1 prosenttia. Liikevoittoa merkittiin 875 miljoonaa puntaa.

– Saavutimme merkittävän taloudellisen tuloksen polttoainekustannuksista ja talouskasvun hidastumisesta huolimatta. Tavoitteeksi asettamamme käyttökateprosentti saavutettiin, mikä on iloinen uutinen osakkeenomistajille, kertoo yhtiön pääjohtaja Willie Walsh.

Liikevoitto 875 miljoonaa puntaa oli 273 miljoonaa viime vuotta enemmän. Käyttökateprosentti oli 10. British Airwaysin tilikausi ajoittui 1.4.2007 ja 31.3.2008 väliselle ajalle.

– Kymmenen prosentin käyttökatteen saavuttaminen ei ollut helppoa, mutta olemme toteuttaneet strategiaamme huolellisesti viimeisen kuuden vuoden ajan. Olemme selvittäneet eläkevajeen ja keskittyneet kasvattamaan tuottavaa liiketoimintaa, Walsh toteaa.

Uuden tilikauden haasteet

Alkanut tilikausi on British Airwaysille haasteellinen. Raakaöljyn hinta on noussut viime vuoden 58 dollarista 115 dollariin tynnyriltä. Lisäksi Heathrown terminaali 5:n myöhästynyt käyttöönotto lisää kuluja tulevalle vuodelle. Liikevaihdon odotetaan silti nousevan 4 prosenttia kuluvalla tilikaudella.

Alkuvaikeuksien jälkeen Terminaali 5 on alkanut toimia sujuvasti, ja jo kaksi miljoonaa matkustajaa on lentänyt tähän mennessä sen kautta. Kaukomatkojen lennot siirtyvät uuteen terminaaliin vaiheittain 5. kesäkuuta alkaen.

British Airwaysin uusi Open skies -tytäryhtiö suunnittelee aloittavansa lennot Pariisin Orly-lentokentän ja New Yorkin JFK:n välillä kesäkuun 19 päivä. Lisäksi British Airways pyrkii yhteistyöhön American Airlines ja Continental Airlines -yhtiöiden kanssa.

Lisätietoja:
Andrew Hammans, Regional Commercial Manager North East Europe, p. +7 916 363 2536
Tero Ipatti, viestintätoimisto AC-Sanafor, p.050 435 2385, tero.ipatti@acsanafor.fi

British Airways on perustettu vuonna 1919 ja se kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. British Airways lentää kumppaneineen yli 300 kohteeseen. Yhtiön kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otetaan Heathrow’n kentällä käyttöön 27.3.2008. Se on kooltaan viisi kertaa suurempi kuin nykyinen pitkien lentojen terminaali 4. British Airways kuuluu Oneworld-allianssiin, jossa jäseniä ovat myös mm. Finnair, American Airlines ja Qantas.