• AC-Sanafor/

British Airways tukee pienyritysten ulkomaankauppaa lentolipuin - Tavoitteena Iso-Britannian talouden piristäminen

British Airways aloitti vappuviikolla noin 15 miljoonan punnan arvoisen tukitoimenpiteen Iso-Britannian taloudellisesta tilanteesta kärsivien pienten ja keskisuurten yritysten avuksi. Lentoyhtiö tarjoaa yhteistyössä UK Trade & Investmentin (UKTI) ja BritishAmerican Business (BAB) -järjestön kanssa ulkomaankauppaa tekevien yritysten käyttöön 5000 meno-paluu lentolippua.

– Iso-Britannian talouden kivijalkana toimivat pienet ja keskisuuret yritykset ovat kärsineet taloustilanteesta pahasti. Toimintansa lopettaa viikoittain 120 yritystä. Globaalissa taloudessa liiketoiminnan mahdollisuudet eivät aina ole hyödynnettävissä omilla kotinurkilla, joten aloitteemme tarjota yhteistyökumppaneidemme kautta lentolippuja antaa pienyrityksille mahdollisuuden myydä ja markkinoida tuotteitaan myös Britannian ulkopuolella, kertoo British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh.

British Airways kehottaa myös muita suuryrityksiä tukemaan pienempiään tarjoamalla UK Trade & Investmentin käyttöön tuotteita, palveluja tai asiantuntija-apua pienille ja keskisuurille brittiläisille yrityksille. Valtion alainen UK Trade & Investment tukee brittiläisiä yrityksiä kansainvälisessä kaupankäynnissä. Se tarjoaa palvelujaan myös Iso-Britannian markkinoille pyrkiville ulkomaisille yrityksille.

– Tämä on hieno aloite. Ulkomaankauppaa tekevät yritykset ovat kilpailukykyisiä ja sinnikkäitä. Maailmanlaajuinen talouden taantuma on luonut haasteita yrityksille, mutta samalla se on luonut myös uusia mahdollisuuksia yrityksille, jotka haluavat laajentua uusille markkinoille, sanoo Iso-Britannian kauppaministeri Mervyn Davies.

– Pienten ja keskisuurten yritysten voi olla vaikeaa tehdä omin voimin läpimurtoa uusille markkinoille. Toiminnan tukeminen on ensisijaisen tärkeää, ja UK Trade & Investmentin yhteistyö British Airwaysin kanssa on tervetullut apu, Davies jatkaa.

Tuki on tarkoitettu erityisesti yrityksille, jotka haluavat laajentua uusille markkinoille tai vasta aloittelevat ulkomaankauppaa. UK Trade & Investmentin lisäksi lentolippuja tarjotaan BritishAmerican Business -järjestön kautta, joka tukee erityisesti Iso-Britannian ja Yhdysvaltain välisiä kauppayhteyksiä.

British Airways tavoitteena on seuraavan puolen vuoden aikana kehittää lisää keinoja tukea brittiläisiä yrityksiä ja matkustajia maan talouden käyntiin saamiseksi.

www.ba.com

Satu Kalajainen
British Airwaysin kaupallinen johtaja Suomen ja Baltian alueella, p. 040 524 5286 tai satu.kalajainen@ba.com

Lähettäjä ja kuvapyynnöt