British Airwaysin siivillä Malediivien katoavaan paratiisiin

Tiedote 15.9.2009 British Airwaysin siivillä Malediivien katoavaan paratiisiin Monen matkailijan haaveet turkoosina hohtavasta merestä, valkoisesta hiekasta ja palmupuiden katveesta kiteytyvät Malediivien rantoihin. Pian tämä lomaparatiisi on yhden lennon päässä Lontoosta, kun British Airways aloittaa 25. lokakuuta alkaen säännölliset lennot kolmesti viikossa Gatwickista saarivaltion pääkaupunki Maleen. Noin 700 kilometriä Intian rannikosta lounaaseen sijaitseva Malediivit on ainutlaatuinen matkakohde, joka ei ole turhaan niittänyt mainetta täydellisenä lomaparatiisina. Intian valtameren synnyttämä trooppinen ilmasto hyväilee Malediivien lähes 1200 saarta ja atollia, joista vain vajaat 200 on asuttuja. Malediiveille matkaava voi todella toteuttaa haaveensa unelmalomasta. Oman saaren rauha ja meren päälle rakennettu bungalow omalla terassilla? Tai varpaiden välissä kutittava valkoinen hiekka koboltinsinisen laguunin äärellä? Tai sukellus väreillään häikäisevien korallien ja trooppisten kalojen sekaan? Vuonna 1965 britti-imperiumista itsenäistynyt maa on maailman pienin muslimivaltio 300 000 asukkaallaan. Lukuisine huipputason rantalomakohteineen Malediivit on erityisen suosittu häämatkakohteena. Sukeltajat ovat puolestaan löytäneet Malediivien ainutlaatuisen vedenalaisen maailman: lukemattomat koralliriutat, parhaimmillaan jopa 50 metrin näkyvyys ja värikäs vedenalainen elämä saavat monet palaamaan saarivaltioon kerta toisensa jälkeen. Pinnanalaisen tutkimusmatkan voi aloittaa esimerkiksi Ari Atollien sukelluskohteessa, jossa pienempien kalojen lisäksi voi nähdä niin vasarahain, kotkarauskun kuin valashain. Vaikka Malediivit on houkutellut turisteja vasta 1970-luvulta asti, niin matkailusta on tullut sen tärkeimpiä tulonlähteitä. Malediiveilla liikutaan pääosin lentäen ja veneillä, sillä saariksi pirstoutunut maa-alue peittää vain yhden prosentin maan hallitsemasta alueesta. Malediiveista haaveilevan ei kannata liian kauan lykätä lähtöpäätöstä, sillä se on maailman matalin valtio ja sitä uhkaa jatkuva merenpinnan nousu. Malediivien korkein kohta yltää vain 2,3 metriin merenpinnasta. Maan presidentti Mohammed Nasheed onkin ilmoittanut valtion säästävän turismituloistaan varoja uuden kotimaan ostamista varten. Helsinki-Vantaan lentokentältä Lontooseen voi lentää British Airwaysillä kahdesti päivässä. Kuva: kts. suraava sivu. Lisätietoja kohteesta: www.ba.com /holidays-destination-guides Lähettäjä ja kuvapyynnöt Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73, maija.hakala@acsanafor.fi British Airways kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. Käynnissä on parhaillaan 90-vuotisjuhlavuosi. Yhtiön reittiverkosto kattaa 154 kohdetta 75 maassa. Kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otettiin Heathrow’n kentällä käyttöön maaliskuussa 2008. Sen pikkuveljeksi uudistettuun terminaali 3:een siirtyvät tai ovat jo siirtyneet kaikki Oneworld-allianssin kumppanit ja niiden kanssa yhdessä lennettävät reitit. Tähän joukkoon kuuluvat myös kaksi British Airwaysin päivittäistä vuoroa Helsinkiin. Oneworldin reittiverkostossa on noin 675 kohdetta. Muita jäseniä ovat muun muassa Finnair, American Airlines ja Qantas.