Derby Business Park BIM-sarjan voittoon Tekla Global BIM Awards 2012 -kilpailussa

Tuomaristo on arvioinut Tekla Global BIM Awards 2012 -kilpailun harvinaisen korkeatasoiset kilpailuprojektit ja valinnut voittajat. BIM-sarjassa voiton vei Derby Business Park, jonka kisaan ilmoitti Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy. Betonikategorian palkinto meni Park&Ride De Uithofille Hollannin Utrechtiin ja teräsrakenteiden sarjassa palkittiin Emirates Air Line London Cable Car. Lisäksi Icebergs – Louis Vuitton Foundation Pariisissa sai kunniamaininnan.

Derby Business Park -projektissa rakenne- ja talotekniikkasuunnittelu ovat olleet erityisen tehokkaita ja innovatiivisia. Insinööritoimisto Mäkeläisen luoma kattava tietomalli käsittää kaikki rakenteet aina perustuksista betonielementtien raudoituksiin. Talotekniikka- ja sähkösuunnittelijat tekivät omat suunnitelmansa Tekla-mallin avulla, ja mallia käytettiin myös työmaalla. Lisähaasteensa projektiin toi kiristynyt aikataulu, mutta Teklan BIM-ohjelmiston avulla työn jouduttaminen ja toimittaminen määräpäivään mennessä onnistui.

Palkintoraati valitsi Hurks delphi engineeringin suunnitteleman Hollannin Utrechtissa sijaitsevan Park&Ride De Uithofin betonisarjan voittajaksi. Valtavassa pysäköintilaitoksessa ei ole lainkaan suoria julkisivuja, ja se on raudoituksia myöten kokonaan mallinnettu. Osa raudoituksista on tuotettu automaattisesti suoraan Tekla-mallista saadun datan avulla.

Teräskategorian voittaja Emirates Air Line London Cable Car kuljettaa matkustajia Thames-joen yli. Watson Steel Structuresin mallintamassa köysiradassa on kolme 80-metristä tornia, joiden rakenneosien paikalleen sovittaminen vaati valmistukselta erittäin suurta mittatarkkuutta.

Jäävuoret, Icebergs - Louis Vuitton Foundation, jonka suunnittelivat Pouma ja Iemants, sai kilpailun tuomaristolta kunniamaininnan. Pariisissa sijaitsevan Icebergsin rakentamisessa on hyödynnetty tietomallinnusta koko projektin ajan, mikä mahdollisti häikäisevän ja erittäin monimutkaisen hankkeen toteuttamisen. Yleisöäänestyksen voitti Eversendain suunnittelema The Capital Market Authority -toimistotorni Riadissa Saudi-Arabiassa.

Kilpailun palkintoraatiin kuului maailman johtavia BIM-asiantuntijoita: Kyung-Hee -yliopiston professori Kim Inhan Etelä-Koreasta; Crate & Barrelin rakennusjohtaja John Moebes; liiketoiminnan kehitysjohtaja Miklós Szövényi-Lux Graphisoftilta; ja International Construction Magazinen päätoimittaja Chris Sleight. Teklaa edusti varatoimitusjohtaja Ristö Räty.

Tänä vuonna Tekla Global BIM Awards -kilpailuun osallistuneet projektit olivat poikkeuksellisen korkeatasoisia, sanoi Risto Räty. - Projektit olivat edistyksellisiä ja useat mallit olivat erittäin monimutkaisia, riippumatta rakennusten käyttötarkoituksesta. Asiakkaamme onnistuivat tekemään meihin vaikutuksen näillä haastavilla projekteilla.

Global BIM Awards -kilpailuprojektit olivat vuoden 2012 kuluessa järjestettyjen alueellisten kilpailujen parhaimmistoa. Kilpailussa oli kolme sarjaa: BIM, teräsrakenteet ja betoni- ja muut rakenteet. Kilpailuprojekteja Tekla Global BIM Awards 2012 -kilpailussa oli 42 ja yleisöäänestys Teklan web-sivuilla keräsi yli 2 300 ääntä.

Kilpailusta, voittajista ja muista projekteista löytyy tietoa Tekla web-sivuilta.

Kuvia median käyttöön: http://tekla.digtator.fi/Landing.aspx?exid=92ec8967f4C2
Lisää kuvia Derby Business Parkista: https://workspace.meltwaterdrive.com/ac-sanafor/tekla/images/derby

Kuvat: Tekla Oy

Lisätietoja:
Risto Räty, Varatoimitusjohtaja, Tekla Oy, puh. +358 30 661 1781, risto.raty (at) tekla.com

Tekla Global BIM Awards
Tekla Global BIM Awards -kilpailulla Tekla osoittaa kunnioituksensa asiakkaitaan kohtaan ja jakaa tietoa onnistumisista ympäri maailman. Projektien esittelyissä näkyy myös Teklan ohjelmistojen monipuolisuus ja se, miten Tekla tavallaan osallistuu ympäristön muovaamiseen joka puolella maailmaa. Tekla on ollut ja on edelleen osallisena useiden tuttujen ja ihailtujen maamerkkirakennusten rakentamisessa.

Tekla
Ohjelmistoyhtiö Tekla on edelläkävijä siirryttäessä digitaalisten tietomallien käyttöön. Yhtiö tarjoaa rakennus-, infra- ja energiatoimialoilla toimiville asiakkailleen yhä merkittävämpiä kilpailuetuja. Teklalla on asiakkaita 100 maassa, toimisto 15 maassa ja maailmanlaajuinen kumppaniverkosto. Konsernin palveluksessa on tällä hetkellä noin 500 henkilöä, josta lähes 200 ulkomailla. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Tekla on perustettu vuonna 1966, ja se on yksi Suomen vanhimmista ohjelmistoyrityksistä. Teklasta tuli osa Trimbleä heinäkuussa 2011.