Detemir- ja aspartinsuliinia nyt myös lasten diabeteksen hoitoon

Euroopan komissio on hyväksynyt pitkävaikutteisen detemirinsuliinin käytön 6–17-vuotiaiden diabeteksen hoidossa. Myös pikavaikutteisen aspartinsuliinin käyttö laajeni 2–6-vuotiaiden diabeetikkojen hoitoon.

Detemirinsuliini on pitkävaikutteinen ja aspartinsuliini lyhytvaikutteinen insuliinianalogi. Insuliinianalogit ovat biosynteettisesti valmistettuja insuliineja, joissa ihmisinsuliinin molekyylirakennetta on muunneltu. Novo Nordisk on ensimmäinen yhtiö, jonka valikoimissa on sekä pitkävaikutteinen että lyhytvaikutteinen insuliinianalogi diabetesta sairastavien lasten hoitoon. Detemirinsuliinille myönnettiin kesäkuussa 2004 myyntilupa Euroopan unionissa aikuisten diabeteksen hoitoon. Nykyään sitä markkinoidaan kymmenessä Euroopan maassa. Detemirinsuliinin erityiskorvattavuushakemuksen käsittely Suomessa on kesken. Aspartinsuliini on ollut markkinoilla vuodesta 2000. Aspartinsuliini on erityiskorvattava lääkevalmiste. Detemirinsuliini auttaa hallitsemaan verensokeritasoa perinteisiä insuliinivalmisteita vakaammin päivästä toiseen 1-7, jolloin diabeetikko kykenee ennakoimaan oman vointinsa ja välttämään liian matalasta verensokerista johtuvia kohtauksia, jotka varsinkin yöaikaan tai autolla ajettaessa voivat olla kohtalokkaita 2-6,8. Detemirinsuliinin ei ole myöskään todettu aiheuttavan insuliinihoitoon yleisesti liittyvää painonnousua 2-8. Aspartinsuliini on lyhytvaikutteinen insuliinianalogi, pikainsuliini, jota käytetään välittömästi ennen tai jälkeen aterian 9,10. Aspartinsuliinin on todettu merkittävästi vähentävän yöllisiä hypoglykemioita 11. Novo Nordisk on maailman johtava insuliinituotteiden kehittäjä ja tunnettu insuliinin annostelulaitteiden valmistaja. Yhtiöllä on teollisuudenalan laajin diabetestuotevalikoima. Yhtiön muita painopistealueita ovat vaihdevuosien hormonikorvaushoidot, veren hyytymisen häiriöiden sekä kasvuhäiriöiden hoito. Novo Nordisk työllistää 21 000 henkilöä 78 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 50 henkilöä. Yritys on DEHKO-projektin päätukija. Lisätietoa osoitteesta: www.novonordisk.fi. Lisätietoja Novo Nordisk Farma Oy:stä antavat: toimitusjohtaja Johanna Panula, p. (09) 3482 5321, jopa@novonordisk.com, tuoteryhmäpäällikkö Ritva Närte p. (09) 3482 5324, rina@novonordisk.com ja tuoteryhmäpäällikkö Janne Koskinen p. (09) 3482 5311, jksk@novonordisk.com. Lähettäjä: AC-tiedotus, viestintäkonsultti Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, hanna.hiilamo@actiedotus.fi.