Dow Coating Materials meddelar om planer att lägga ner fabriken i Hangö

Pressmeddelande 3.2.2010

Dow Chemical Company’s affärsenhet Dow Coating Materials har idag meddelat om planer att lägga ner produktionen, teknisk kundservice enheten samt de produktionsstödande aktiviteterna vid enheten i Hangö. Hangöenheten har för tillfället 40 anställda. Fabriken framställer vattenbaserade polymerdispersioner som används vid framställningen av målfärg, lack och lim. Förslaget är en reaktion på den för tillfället ovanligt utmanande ekonomiska verksamhetsmiljön som affärsverksamheten opererar i. Den globala finanskrisen, som började för 1,5 år sedan, ledde till en aldrig förut skådad nedgång i efterfrågan. Affärsverksamheten och hela branschen håller för tillfället så småningom på att återhämta sig från detta. Förslaget som framfördes idag baserar sig på en omfattande analys, i vilken man granskat företagets produktionsnätverks efterfrågan, kapacitet och investeringsbehov i Norden och hela Europa. Analysen visade att det skulle kräva en investering på över 10 miljoner dollar för att fabriken i Hangö skulle uppfylla de operationella krav som Dow fordrar. När denna investering jämfördes med den nuvarande produktionsvolymen och kapaciteten insåg man att den var oöverkomligt hög med tanke på den nytta som kunde uppnås med investeringen. – Det är aldrig lätt att fatta ett beslut om att lägga ner en produktionsanläggning. Det är viktigt att poängtera att planerna baserar sig på fabrikens ekonomiska livskraftighet och affärsverksamhetens långsiktiga behov. Teamet vid enheten i Hangö har arbetat flitigt och gjort en betydelsefull insats. Förslaget att lägga ner enheten är inte på något sätt en förklaring av misstroende gentemot arbetstagarna, säger Martin Sutcliffe, verkställande direktör för Dow Coating Materials i EMEA regionen. Antalet anställda som kommer att påverkas av den möjliga nedläggningen kommer att fastställas den 8 februari då samarbetsförhandlingarna inleds. Faktat – Dow i Hangö: Tillverkade produkter: bindeämnen för målfärgs-, lack- och limindustrins vattenbaserade produkter. Produktionstitlar är bland annat akrylater, styrenakrylat och vinylasetat. Produktionskapacitet: 25 000 ton i året Arbetstagare: sammanlagt 40, varav - 23 i produktionen - 10 i laboratorier - 7 i produktions- och laboratoriestödande aktiviteter Ägare: köptes upp av Rohm och Haas år 2008 men ägs från och med år 2009 av Dow Coating Materials. Tilläggsinformation och intervjuförfrågningar: Kirsi Pere, p. 050 320 31 80, kirsi.pere@acsanafor.fi Sue Breach (på engelska), p. +44 203 139 4177, sjbreach@dow.com, Dow Public Affairs and Media Relations Rachel Redshaw (på engelska), p. +44 7876 257119, rredshawe@dow.com, Dow European Business Communications Manager