Eksoottiset lomasaaret - British Airwaysin TOP-4

British Airways lentää Lontoosta mitä eksoottisimpiin matkakohteisiin suorin lennoin. Alla neljä British Airwaysin vinkkiä lomasaareksi, joista jokainen tarjoaa upeita aurinkorantoja sekä loistavat mahdollisuudet harrastaa erilaisia vesiurheilulajeja.

1. Antigua ja Barbuda
Ylellisyyttä ja muotia arvostavalle Antigua on mieleinen matkakohde. Antigua on toinen Antigua ja Barbudan valtion saarista, jotka sijaitsevat Karibian saaristossa Väli-Amerikassa. Antiguan ja Barbudan pääkaupunki on St.John, jonka lähelle myös British Airwaysin lennot laskeutuvat. St.John on tunnettu ylellisistä koruliikkeistä ja muotivaatteita myyvistä putiikeista. Saarella voi bongata muodin ammattilaisia, kuten italialaisen muotisuunnittelijan Giorgio Armanin, jolla on talo Galley Bayssä. Kaupunki tarjoaa muodin ohella monipuolista nähtävää kuten St. John Cricket Ground -krikettistadionin, Fort James -linnoituksen sekä Antigua ja Barbudan kansallismuseon. Saarta ympäröivät Intian valtameren turkoosi vesi ja koralliriutat. Rannikko on suurelta osin matalaa kalkkikivikalliota, mutta tarjolla on myös upeita hiekkarantoja.

2. Mauritius
Mauritius on saari Afrikan mantereen läheisyydessä Intian valtameressä. Sitä ovat ehtineet hallinnoida hollantilaiset, ranskalaiset ja britit, kunnes Mauritius saavutti itsenäisyytensä 1968. Mauritiuksella on upea ja vehreä luonto, jossa asui vielä 1600-luvun alussa nyt jo sukupuuttoon kuollut dodo-lintu. Mauritius on vesiurheilua harrastavan matkailijan paratiisi; saarella voi sukeltaa, surffata, vesihiihtää tai harrastaa syvänmeren kalastusta. Maalla on hyvät mahdollisuudet patikoida, maastopyöräillä tai ratsastaa. Mauritiukselta voi tehdä päiväretken Ile aux Cerfs -saarelle, jossa voi sukeltamisen lisäksi pelata golfia.

3. Bahama
Vuonna 1973 itsenäistyneen Bahaman saaret koostuvat yli 700 saaresta, joista tärkeimmät ovat Andros, New Providence, Grand Bahama ja Great Inagua. Pääkaupunki Nassaussa kannattaa kierrellä 1700-luvulta peräisin olevien värikkäiden rakennusten seassa tai tutustua Bahaman kansallistaidemuseoon. Bahamalla on paljon rantaviivaa ja upeita rantoja, joista tutustumisen arvoinen on esimerkiksi upea Fortune Beach. Bahaman saaret koostuvat korallikalkista, joten saarten vesillä on loistavat mahdollisuudet sukeltaa luolissa ja koskemattomien korallien keskellä. Eksoottisempaa sukellusretkeä kaipaava voi sukeltaa New Providence saarella haiden seassa. Bahaman kansallispuistoissa on myös hyvät patikointi mahdollisuudet.

4. Jamaika
Jamaikan saari sijaitsee Karibianmerellä Väli-Amerikassa. Saaren valloittaviin reggae-rytmeihin tutustuminen kannattaa aloittaa saaren pääkaupungista Kingstonista, jossa sijaitsee Bob Marley -museo. Jamaikan ilmasto on trooppinen, joten lämpöä ja aurinkoa riittää. Vähäsateisin kausi matkustaa on helmi-maaliskuussa. Auringonpalvojien kannattaa tutustua Long Bay -rantaan Negril:ssä. Jamaikalla voi sukeltamisen ja rantalomailun ohella käydä patikoimassa saaren läpi kohoavilla Blue Mountains -vuorilla tai käydä vaikka golfaamassa.

Lisätietoja kohteista: www.ba.com /holidays-destination-guides

Lähettäjä ja kuvapyynnöt
Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73, maija.hakala@acsanafor.fi
www.ba.com

British Airways kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. Käynnissä on parhaillaan 90-vuotisjuhlavuosi. Yhtiön reittiverkosto kattaa 154 kohdetta 75 maassa. Kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otettiin Heathrow’n kentällä käyttöön maaliskuussa 2008. Sen pikkuveljeksi uudistettuun terminaali 3:een siirtyvät tai ovat jo siirtyneet kaikki Oneworld-allianssin kumppanit ja niiden kanssa yhdessä lennettävät reitit. Tähän joukkoon kuuluvat myös kaksi British Airwaysin päivittäistä vuoroa Helsinkiin. Oneworldin reittiverkostossa on noin 675 kohdetta. Muita jäseniä ovat muun muassa Finnair, American Airlines ja Qantas.