Esplanadin lavalle pystytetty ledikuusi muistuttaa vihreistä arvoista

Philipsin ja Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön yhteistyönä toteuttama ainutlaatuinen ledikuusi pystytettiin Esplanadin esiintymislavalle perjantaina 2. joulukuuta. Ledivalonauhoilla valaistulla joulukuusella halutaan herättää keskustelua energiatehokkuudesta ja tuoda iloa ihmisten päivään.

Esplanadin esiintymislavalle pystytetty joulukuusi ei ole aivan perinteinen kuusi. Neljä ja puoli metriä korkea teos rakentuu alumiinirungosta ja sen ympärillä spiraalina kulkevista ledivalonauhoista. Kuusen on toteuttanut Philips yhteistyössä Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön kanssa.

Helsingissä sijaitseva suurlähetystö on yksi Yhdysvaltojen yli kuudestakymmenestä Green League -lähetystöstä, joiden tavoitteena on herättää ajatuksia ja keskustelua kestävästä kehityksestä.

- Haluamme uudistaa suhteemme energiaan. Etsimme jatkuvasti uusia innovaatioita, jotka voivat auttaa meitä pienentämään hiilijalanjälkeämme ja säästämään energiakuluissa. Philipsin valmistamat ledit edustavat tällaista vihreää teknologiaa. Helsingin lähetystö toimii Green League -lähetystöjen puheenjohtajana ja yritämme saada hallitukset ympäri maailmaa osallistumaan energiansäästötalkoisiin, kertoo Bruce Oreck, Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs.

Philips ja Yhdysvaltojen suurlähetystöt ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä vaihtamalla Euroopan lähetystöjen hehkulamput ledilampuiksi.

Ledit tuovat valaistukseen energiatehokkuutta ja elämyksellisyyttä

Ledit mahdollistavat valon väreillä leikittelyn, mikä ei onnistu staattista keltaista valoa tuottavilla hehkulampuilla. Lisäksi ledikuusi kuluttaa vain neljä prosenttia perinteisen kynttilähehkulampuilla valaistun kuusen kuluttamasta energiasta.

- Kuusen jokaista ledivalopistettä voidaan ohjata yksilöllisesti. Yhdessä valopisteet muodostavat erilaisia värikkäitä ja muuttuvia kuvioita – rajana on vain mielikuvitus, kertoo valaistussuunnittelija Emilia Rautkylä Philipsiltä.

- Ledikuusi kuvastaa valaistuksen uutta vihreää ja dynaamista aikakautta. Ledit tuovat elämyksellisen aspektin valaistukseen, joka on perinteisesti totuttu suunnittelemaan käytännöllisestä näkökulmasta. Sama ilmiö tullaan tulevaisuudessa näkemään myös kodeissa sekä julkisissa rakennuksissa, Rautkylä jatkaa.

Lisätietoja:

Emilia Rautkylä, emilia.rautkyla@philips.com, 0400 814 437

Lisää Philipsin uutisia voi lukea Philipsin MyNewsdesk-lehdistöhuoneessa.

Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 120 000 työntekijää yhteensä yli 100 maassa. Vuonna 2010 yritys saavutti 22,3 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana.

Uutisia: www.philips.fi/uutiset