Euroopan jalkapallokausi huipentuu suomalaisohjelmalla mallinnetulla Wembley-stadionilla

Vuoden 2013 Mestarien liigan (UEFA Champions League) finaali pelataan huomenna Lontoossa, Wembley-stadionilla. Maailman suurimman katetun jalkapallostadionin nykyversio on mallinnettu suomalaisella Teklan tietomallinnusohjelmalla.

Kun Wembley-stadion uudistettiin, syntyi yksi maailman moderneimmista ja upeimmista jalkapallostadioneista. Uuden stadionin suunnittelun lähtökohtana oli katsojakokemus: rakenteen täytyi olla sellainen, että kaikilta istumapaikoilta on esteetön näkyvyys pelikentälle.

Uudelleen rakennettu Wembley on maailman korkein stadion (52 metriä), ja 90 000 katsojapaikallaan se on myös maailman suurin jalkapallostadion, jonka kaikki paikat ovat katoksen alla.

Tietomallinnuksesta apua rakennettavuuteen

Stadionin massiivisuudesta kertoo se, että sen rakentamisessa käytettiin noin 215 000 tonnia betonia ja 23 000 tonnia terästä. Stadionin rakennettavuuteen toi erityisesti haasteita uudistuksen yhteydessä pystytetty 133 metriä korkea kaari, joka tukee stadionin kattorakennetta.

Esteettömän näkyvyyden mahdollistava kaari koostuu poikkileikkaukseltaan ja muodoltaan yksilöllisistä kaarevista teräsputkista. Rakennetta pitävät kasassa sadat pulttiliitokset, joiden hahmottaminen ilman tietomallinnusta olisi ollut mahdotonta.

Yhdistelmämallilla avointa tiedonsiirtoa

Wembleyn uudelleenrakentamisessa tietomallinnuksesta oli apua myös projektiosapuolten yhteistyössä ja hankkeen aikana kertyneen valtavan tietomäärän jakamisessa.

Hankkeessa käytettiin yhdistelmämallia, joka sisälsi 160 projektiosapuolten tekemää erillistä mallia. Yhdistelmämalli jaettiin kaikille rakennuttajille heidän omaa projektiaan varten. Näin malli toimi linkkinä ja tiedonsiirron kanavana kaikille projektiosapuolille.

– Wembley-stadion on rakennusteknisesti kunnianhimoinen ja siten erittäin haastava kohde. Kolmiulotteinen malli on aina ajan tasalla ja siksi hyödyllinen työkalu juuri isoissa projekteissa, joissa rakenteiden hahmottaminen on vaikeaa ja projektiosapuolia on tavallista enemmän, sanoo Teklan varatoimitusjohtaja ja Trimble Buildings Structures -divisioonan johtaja Risto Räty

Wembley-stadionin lisäksi Teklalla on mallinnettu muun muassa Pekingin olympialaisten päänäyttämönä toiminut Linnunpesä-stadion, Puolan jalkapallostadion Gdansk, Abu Dhabin Yas Marina F1-rata, Holmenkollenin suurmäki ja Arizona Cardinalsin kotistadion.

Lisätietoja: Risto Räty, varatoimitusjohtaja Tekla Oy ja Trimble Buildings Structures Divisionin johtaja, puh. 030 661 1781, risto.raty (at) tekla.com

Tekla

Ohjelmistoyhtiö Tekla on edelläkävijä siirryttäessä digitaalisten tietomallien käyttöön. Yhtiö tarjoaa rakennus-, infra- ja energiatoimialoilla toimiville asiakkailleen yhä merkittävämpiä kilpailuetuja. Teklalla on asiakkaita 100 maassa, toimisto 15 maassa ja maailmanlaajuinen kumppaniverkosto. Konsernin palveluksessa on tällä hetkellä noin 500 henkilöä, josta lähes 200 ulkomailla. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Tekla on perustettu vuonna 1966, ja se on yksi Suomen vanhimmista ohjelmistoyrityksistä. Teklasta tuli osa Trimbleä heinäkuussa 2011.