Euroopan karnevaalit tuovat kevään tullessaan

Tiesitkö, että suomalainen laskiainen on pohjoinen versio monissa katolilaisissa maissa vietettävistä karnevaaleista? Hotels.com keräsi listan kiinnostavista karnevaaliperinteistä Euroopasta. Vielä ehdit matkaan!

Sillä välin kun Pohjois-Euroopassa vietetään laskiaista pulkkamäessä sekä laskiaispullilla ja hernerokalla herkuttelemalla, Etelä-Euroopassa ja latinalaisessa Amerikassa vietetään riehakasta karnevaaliaikaa. Karnevaaliperinteet juontavat juurensa aina roomalaisiin pitoihin – lähestyvän kevään, hedelmällisyyden ja uuden elämän juhlintaan.

Tarunhohtoisia hetkiä naamioiden suojissa Venetsiassa

Venetsia on tarunhohtoinen kaupunki, ja karnevaalien aikaan taika moninkertaistuu. Tämän vuoden karnevaalien teema ”fantastinen satumetsä” juhlistaa ihmisten ja luonnon suhdetta. Yksi keskeisimmistä tapahtumapaikoista on Pyhän Markuksen aukio, jossa voit nähdä karnevaalien mielikuvituksekkaimmat puvut. Aikanaan Venetsian asukkaat taivuttelivat sosiaalisia normeja naamioiden suojissa. Varustaudu siis omalla naamiolla perinteen kunniaksi ja antaudu juhlinnalle! Aivan Pyhän Markuksen aukion kupeessa sijaitseva Starhotels Splendid Venice toimii erinomaisena tukikohtana ja mahdollistaa heittäytymisen karnevaalitunnelmaan täysin rinnoin.

Konfettia ja karamelleja Saksassa

Saksan karnevaalikauden päätapahtuma on Rosenmontag, ”ruusumaanantai”, joka sijoittuu laskiaistiistaita edeltävään päivään. Juhlivat ihmiset kokoontuvat seuraamaan kilometrien mittaisia kulkueita ja taivaalta sataa karamelleja ja paperisilppua. Tunnetuimmat karnevaalikulkueet ovat Kölnissä, Mainzissa ja Düsseldorfissa; niistä jokaista voi olla seuraamassa jopa miljoona ihmistä. Ensimmäinen ruusumaanantain kulkue järjestettiin 1823 Kölnissä. Vuosi vuodelta karnevaalien viettäminen on lisääntynyt ja levinnyt koko Saksaan.

Düsseldorf on paitsi erinomainen valinta karnevaalien juhlimiseen, myös erinomainen ostoskaupunki. Siellä yövyt mukavasti vaikkapa Wyndham Garden -hotellissa, aivan kaupungin keskustassa.

Mäenlaskua ja laskiaispullia Suomessa

Suomessa laskiainen on tänä päivänä ensisijaisesti reipas ulkoilurieha, jonka ehdottomiin perinteisiin kuuluu myös laskiaispullien ja hernekeiton nauttiminen. Mikäli keittonsa nauttii ruotsalaisittain, siihen voi lisätä myös tilkan punssia. Mäenlasku onnistuu takuuvarmasti muun muassa Rovaniemellä, jossa perinteistä laskiaisriehaa vietetään muun muassa Wernerin Perhepuistossa. Ounasvaaran Hiihtokeskus sijaitsee vain 4 km päässä Rovaniemen ydinkeskustasta. Ounasvaaran pirteissä yövyt tasokkaasti ja tunnelmallisissa puitteissa. Sujahdat laduille suoraan ovelta ja nautit oman saunan lämmöistä.

Elävää perinnettä Belgiassa

Kuuluisien Binchen karnevaalien historia ulottuu 1300-luvulle ja tapahtuma on listattu myös UNESCON aineettoman kulttuuriperinnön listalle. Kaupungin kaduilla nähdään esiintyjiä jo viikkoja ennen juhlia ja laskiaissunnuntaita Binchen asukkaat viettävät perinteisesti naamiaisasuihin pukeutuneena. Laskiaistiistaina karnevaali huipentuu siihen, kun värikkäisiin vaatteisiin, vahanaamioihin ja puukenkiin sonnustautuneet hahmot, ”Gillet” tanssivat kaduilla pahojen henkien karkottamiseksi ja heittelevät yleisöä onnea tuovilla appelsiineilla. Gilleksi pukeutuminen on kunnia, jonka saavat vain paikalliset miehet. Majoittua voi vaikkapa läheisen Seneffen kaupungin Le Manoir du Capitaine -huoneistohotellissa, jonka lähistöllä sijaitsee myös kiinnostava Villers-La-Villen luostari.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on majoitusalan johtava verkkovarauspalvelu, jonka valikoimiin kuuluu yli 260 000 laadukasta hotellia ja B&B-majapaikkaa kansainvälisistä hotelliketjuista aina pieniin paikallismajoituksiin asti. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa.