Euroopan kaupungit ja kotimaanmatkailu kiinnostivat suomalaisia heinäkuussa

Hotels.com on julkaissut listan niistä kohteista, joihin haut suomenkielisellä Hotels.com-sivustolla kasvoivat eniten heinäkuussa viime vuoteen verrattuna. Eniten listalla nousivat hotellihaut sekä kotimaisiin että eurooppalaisiin kohteisiin.

Listan ensimmäiseltä sijalta löytyy lomakohteena jo klassikoksi muodostunut Teneriffa. Kanariansaaret painuivat hetkeksi unholaan kun niiden tilalle tuli muun muassa Thaimaan kohteet, mutta nyt näiden Afrikan kyljessä sijaitsevien saarten suosio on taas vahvassa nousussa.

Liettua ja Kroatia lisänneet suosiotaan

Tampereelta aloitettiin halvat lennot Liettuan toiseksi suurimpaan kaupunkiin Kaunakseen toukokuussa. Tämä lienee selitys Kaunaksen korkealle sijoitukselle listalla. Vilna on Liettuan pääkaupunki, mutta Kaunasta pidetään näistä kahdesta ”liettualaisempana”, sillä Vilnassa liettualaisuus sekoittuu pitkälti puolalaisen ja valkovenäläisen kulttuurin kanssa. Vilnasta sanotaankin, että se on Liettuan pääkaupunki, kun taas Kaunas on liettualaisten kaupunki.

Kroatia on viime vuosina noussut perinteisten suomalaisten kesälomakohteiden Kreikan, Espanjan ja Turkin rinnalle. Välimeren äärellä sijaitseva Split ei ole varsinainen rantalomakohde, mutta kaupungista löytyy kuitenkin useita hyviä rantoja. Split on täydellinen kohde matkaajalle, joka kaipaa yhdistettyä ranta- ja kaupunkilomaa. Kaupungin viehättävä rantakatu ja vanha kaupunki tarjoavat laajan valikoiman pieniä viihtyisiä kauppoja, ravintoloita ja baareja. Myös kaupungin yöelämä on hyvin vilkas, varsinkin kesäaikaan.

Ramadan veti muslimeja Mekkaan

Islamilaisen kalenterin yhdeksäs kuukausi, joka tällä kertaa osuu elokuulle, lisäsi hotellihakuja Mekkaan Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Ramadan aikana terveet aikuiset muslimit syövät vain auringonlaskun- ja nousun välisenä aikana. Suomen hotellihakutilastoihin Ramadan ei vaikuta, koska Suomen muslimiväestö on hyvin pieni verrattuna esimerkiksi Iso-Britanniaan ja Irlantiin.

Kohde Hakujen lisääntyminen prosentteina verrattaessa heinäkuuta 2011 heinäkuuhun 2010
1. Teneriffa, Espanja 420 %
2. Kaunas, Liettua 350 %
3. Singapore, Singapore 334 %
4. Oulu, Suomi 324 %
5. Salo, Suomi 322 %
6. Santorini, Kreikka 318 %
7. Turku, Suomi 312 %
8. Tampere, Suomi 290 %
9. Split, Kroatia 269 %
10. Maarianhamina, Ahvenanmaa 248 %
11. Kemi, Suomi 238 %
12. Tallinna, Viro 224 %
13. Rimini, Italia 223 %
14. Puerto de la Cruz, Teneriffa 214 %
15. Kööpenhamina, Tanska 208 %

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 050 549 9137 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.