Euroopan puistot kutsuvat kevätpiknikille

Kaupunkilomallakin voi nauttia luonnon läheisyydestä. Euroopan lumoavissa kaupungeissa on kauniita puistoja, jotka ovat otollisia aurinkoiseen piknik-hetkeen ystävien seurassa. Pakkaa patongit ja mansikat mukaan, Hotels.com esittelee Euroopan parhaat piknikpuistot.

Pariisi, Ranska Pariisi on pikniknautintojen luvattu kaupunki lukuisine puistoineen ja herkkupatonkeineen. Koillis-Pariisissa, 19. kaupunginosassa sijaitsee romanttinen Parc des Buttes Chaumonts. Puisto tarjoaa idyllisen ympäristön piknikille: siellä on muun muassa järvi, 20-metrinen vesiputous, useita siltoja ja kallioita, kiinalainen ja englantilainen puutarha sekä kuuluisana maamerkkinä kallion laella kohoava korinttilaistyylinen monumentti, Belvedere of Sybil. Toinen kuuluisa puisto on Eiffel-tornin juurella sijaitseva Champs de Mars -puisto. Vesialtaiden äärellä voi nauttia pariisilaistunnelmasta vaikkapa erilaisia crêpejä nauttien. Eiffel Rive Gauche (kaksi tähteä) Hinnat alkaen 73€ yöltä Hotelli sijaitsee Champ de Mars -puiston lähellä. Boutique-hotellin keskeistä sijaintia onkin kiitelty erityisesti Hotels.com-sivustolla jätetyissä käyttäjäarvioissa. Hotelli järjestää asiakkailleen kaupunkikierroksia. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Madrid, Espanja Espanjassa ei ole aiemmin ollut juurikaan piknikkulttuuria, mutta viime vuosina puistoherkuttelu on rantautunut myös tänne. Suosituin piknikpaikka on Retiro Park. Tämä täydellinen kaupunkikeidas sijaitsee aivan Prado-museon lähellä. Puisto on kuin taidemuseo monine veistoksineen. Puiston keskellä sijaitsevassa Kristallipalatsissa järjestetään taidenäyttelyitä. Kevätpäivänä puiston järvellä voi soudella, ja puistossa järjestetään usein ilmaiskonsertteja. Kaunis paikka viettää piknikhetkeä on myös Templo de Debod -monumentin ympärillä sijaitseva puisto. Templo de Debod on antiikinaikainen egyptiläinen temppeli, jonka Egypti lahjoitti Espanjalle. Hotel Principe Pio (kolme tähteä) Hinnat alkaen 58€ yöltä Hotelli sijaitsee puistomiljöössä aivan Templo de Debodin lähellä. Hotellin vieressä sijaitsevat myös kuninkaanlinna sekä parlamenttitalo, ja ne näkyvät osaan hotellihuoneista. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Amsterdam, Hollanti Amsterdamin suurin puisto Vondelpark on sekä paikallisten että matkailijoiden suosima vehreä paikka viettää mukava päivä. Heti kevään ensimmäisten auringonsäteiden näyttäytyessä puisto täyttyy ihmisistä. Kesäkuukausina puistossa järjestetään ilmaisia konsertteja, ja ulkoilmalavoilla esitetään joka keskiviikko lastenteatteria. Kaupungin itäpuolella sijaitsevassa Oosterparkissa on useita veistoksia ja taideteoksia. Suuri puisto on hyvä paikka piknikille. Siellä asustaa myös monia villilintuja. Park Plaza Vondelpark (neljä tähteä) Hinnat alkaen 64€ yöltä Jännittävän näköinen hotelli keltaisine markiiseineen sijaitsee aivan Vondelparkin pikkujärven rannalla. Hotellin sisustuksessa on käytetty modernia designia. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Milano, Italia Milanon ehdoton piknikpuistojen kuningas on Idroscalon puisto, joka sijaitsee vähän matkan päässä kaupungin keskustasta. Idrocscalo on tekojärvi, jonka ympärille on muodostunut useita urheilu- ja harrastusmahdollisuuksia tarjoava huvialue. Aluetta kutsutaankin ”Milanon mereksi”. Idroscalon puistossa voi harrastaa piknikkien lisäksi kajakkisoutua, vesihiihtoa tai nauttia musiikkitapahtumista. Kaupungin keskustassa sijaitseva Parco Sempione on romanttinen kaupunkipuisto. Puiston alueella sijaitsee myös nähtävyyksiä, kuten Milanon kirjasto sekä Triennalen designmuseo. Puistossa toimii jopa langaton verkko, joten internetistä voi etsiä hyviä piknikreseptejä. Antica Locanda dei Mercanti (neljä tähteä) Hinnat alkaen 155€ yöltä Keskeltä sykkivää kaupunkia löytyy keidasmainen rauhan tyyssija. Hotelli on sisustettu luonnonmateriaaleilla ja kukkakuoseilla, ja muutamissa huoneissa on erittäin vehreät terassit. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Riika, Latvia Riikassa on useita kauniita viheralueita, mutta vasta tänä vuonna voimaan tuli laki, joka sallii ihmisten istua viheralueilla. Nyt onkin otollinen hetki pystyttää piknik kaupungin puistoihin. Kannattaa kuitenkin varmistaa kylteistä, että puistossa on jo piknikit salliva laki voimassa. Daugava-joen länsipuolelle sijaitsee Arkādijas Park. Puisto on kumpuileva, ja siellä on pieniä lampia joita ylittävät sillat luovat romanttista tunnelmaa. Alueella järjestetään tapahtumia, ja siellä vietetään esimerkiksi juhannusfestivaaleja. Joen toisella puolella lähellä Vapauden monumenttia sijaitsee Esplanaden kaupunkipuisto. Puistossa on lasten leikkikenttä. Myös aikuisille riittää nähtävää puistossa, jossa sijaitsee ortodoksinen katedraali sekä kansallismuseo. Hotel Justus (neljä tähteä) Hinnat alkaen 47€ yöltä Ihastuttavan tyylikäs hotelli sijaitsee aivan vanhankaupungin keskustassa lähellä tärkeimpiä nähtävyyksiä. Hotellin sisustuksessa on säilytetty paljon vanhaa, kuten alkuperäistä tiiliseinää. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Kööpenhamina, Tanska Kööpenhaminassa on useita viehättäviä puistoja kaikenikäisille. Pienten lasten kanssa matkustaville hyvä paikka viettää iloinen päivä yhdessä on kaupungin pohjoispuolella sijaitseva Dyrehaven. Puiston nimi tarkoittaa suomeksi ”peurapuistoa”, ja siellä voi jopa nähdä peuroja. Nuorten aikuisten suosimat paikat löytyvät kaupungin keskustasta. Rosenborgin linnan Kongens Have -puisto henkii renessanssiajan lumoa upeine kukkataideteoksineen. Tämä puisto on etenkin nuorten suosiossa kesäiltaisin. Frederiksbergin palatsin puisto on myös suosittu vapaa-ajan viettopaikka. Puisto on tunnelmaltaan romanttinen, ja siellä on muun muassa seitsemänmetrinen vesiputous. Kaupungin puistoissa saa myös grillata sekä harrastaa erilaisia ulkopelejä. Carlton Hotel Guldsmeden (kolme tähteä) Hinnat alkaen 153€ yöltä Tyylikäs hotelli sijaitsee lähellä Tivolia ja Frederiksbergin palatsia. Sisustuksessa on kiinnitetty runsaasti huomiota yksityiskohtiin ja ekologisuuteen. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Edinburgh, Skotlanti Edinburghin keskustassa sijaitseva Princes Street Gardens on ihanteellinen paikka piknikille, sikäli kun ei sada. Puiston liepeillä sijaitsevat kaupungin kuuluisimmat nähtävyydet kuten Scott Monument. Iso puisto ulottuu Waverleyn rautatieasemalta Edinburghin linnalle asti, ja jylhien maisemien keskellä saattaa puiston sopukoista kuulua jopa säkkipillin sulosointuja. Toinen otollinen piknikpuisto on Inverleith Park, joka sijaitsee vastapäätä kasvitieteellistä puutarhaa. Puistossa on joutsenlampi, ja kukkuloilta avautuu upea näkymä kaupungin ylle. Puiston porteilla myydään herkullista italialaista jäätelöä. Fraser Suites Edinburgh (neljä tähteä) Hinnat alkaen 58€ yöltä Tämä boutique-hotelli sijaitsee Edinburghin vanhassa kaupungissa, Princes Street Gardensin vieressä. Hotellilta on lyhyt matka myös Edinburghin linnaan sekä muihin nähtävyyksiin. Hotellissa on myös kuntosali. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Viiniä piknikille? • Espanjassa julkinen juominen on herättänyt paljon negatiivista keskustelua, joten piknikillekään ei kannata ottaa viinipulloa mukaan. • Tanskassa ei ole kielletty alkoholin nauttimista puistoissa. • Saksassa juominen on sallittua, kunhan siivoaa jälkensä: piknikin jäljet pitää siivota lähtiessään tai voi saada sakkoa. • Portugalissa voi nauttia alkoholia piknikillä. • Italiassa ei ole kielletty alkoholin nauttimista julkisesti. Muista kuitenkin, että Italiassa on erikseen määritelty piknikalueet: jos istahdat nurmikolle joka ei ole luvallinen piknikpaikka, voit saada 50 euron sakkolapun. • Ranskassa ei ole yleistä alkoholilakia koskien julkisia paikkoja, mutta joillakin alueilla juominen on tiukasti kielletty. Nämä ovat usein puistoja, joten tarkasta kieltomerkit. • Hollannissa ei ole rajoituksia alkoholin nauttimisen suhteen julkisilla paikoilla. • Skotlannissa alkoholin nauttiminen kaupunkien keskustoissa, kuten puistoissa, on kielletty. • Latviassa julkinen humaltuneena esiintyminen on rikos, joten kuohuviinit kannattaa jättää kaupan hyllylle. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. • Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö. • Hinnat on tarkistettu 5.5.2010, joten muutokset ovat mahdollisia.