• AC-Sanafor/

ExxonMobil selvitti: Yli puolet suomalaisautoilijoista tarkistaa ajoneuvonsa öljyt ennen pidempää reissua

Joulun lähestyessä moni suunnittelee pidemmän matkan ajoa. Tällöin on hyvä varmistaa, että autossa on tarpeeksi moottoriöljyä ja että tuulilasinpesuneste ei lopu kesken. Nämä ovatkin kaksi suomalaisautoilijoiden suosituinta autonhuoltotoimenpidettä ennen pitkää ajomatkaa.

• 55 % prosenttia suomalaisautoilijoista tarkistaa öljyn määrän ennen pitkää ajomatkaa
  • Vain 16 % autoilijoista varmistaa, että takakontista löytyy pullo moottoriöljyä lisäystä varten
  • Täyssynteettinen moottoriöljy voitelee kovillakin pakkasilla

Talvikeleistä ja pakkassäästä huolimatta moni perhe suuntaa joulunviettoon satojen kilometrien päähän. Matka tehdään usein omalla autolla, joka valmistellaan ajokuntoon ainakin tärkeimpien huoltotoimenpiteiden osalta.

Asia selviää ExxonMobilin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta, jossa kartoitettiin suomalaisautoilijoiden autonhuoltorutiineja ennen pitkän matkan ajoa.

Tutkimustulokset osoittavat, että öljyn tarkistus ja tuulilasinpesunesteen riittävyyden varmistaminen ovat kaksi suosituinta autonhuoltotoimenpidettä ennen matkaan lähtöä. Öljyn tarkistaa 55 prosenttia ja tuulilasinpesunesteen riittävyyden varmistaa 69 prosenttia kyselyyn vastanneista.

– Talvikelit vaikeuttavat ajonäkyvyyttä, joten tuulilasinpesunesteen säiliö on syytä täyttää pakkasenkestävällä nesteellä ennen maantielle lähtöä. Lisäksi huonokuntoiset pyyhkimet kannattaa vaihtaa, koska niiden heikkous korostuu talvioloissa entisestään, sanoo ExxonMobil Finlandin neuvontainsinööri Krister Kronqvist.

Tutkimuksen mukaan vain 16 prosenttia suomalaisautoilijoista varmistaa ennen matkaan lähtöä, että autosta löytyy moottoriöljypullo lisäämistä varten. Erityisesti talvella, jolloin öljyä kuluu aina hiukan enemmän, moottoriöljyn riittävästä määrästä on hyvä pitää huolta ja lisätä sitä tarvittaessa.

– Kun ajomatkat ovat pitkiä ja harvat huoltoasemaverkostot ovat keskittyneet taajamiin, öljyn saatavuus matkan varrella voi olla hyvinkin huono. Pakkassäällä on ikävää, jos öljyvalo alkaa vilkkua ja moottori leikkaa kiinni keskellä metsätaipaletta, sanoo Kronqvist.

– Jo tästäkin syystä auton takakontissa on hyvä pitää moottoriöljypulloa.

Tarkista rengaspaineet

Tutkimustulosten mukaan noin puolet suomalaisautoilijoista tarkistaa renkaiden kulutuspinnan ja rengaspaineet ennen pidempiä ajomatkoja (45,9 %).

– Varsinkin kylmällä ilmalla rengaspainetta pitäisi hiukan lisätä. Lisäys pienentää polttoaineen kulutusta ja parantaa renkaan tuntumaa tiehen. Liian alhainen rengaspaine on turvallisuusriski ja heikentää auton hallittavuutta, toteaa Kronqvist.

Vältä kylmäkäynnistyksiä

Kylmäkäynnistys kovalla pakkassäällä rasittaa auton moottoria. Kylmäkäynnistysten yhteydessä moottoriöljyyn kertyy epäpuhtauksia, jolloin öljy ei enää suojaa moottoria yhtä hyvin.

Moottorin esilämmityksestä on syytä huolehtia niin lyhyille kuin pitkille ajomatkoille lähdettäessä. Erityisesti talvella myös pysähdystauot on hyvä pitää lyhyinä, jotta auton moottori ei pääse jäähtymään liikaa.

– Esilämmitetty auto kuluttaa ensimmäisten viiden ajokilometrin  aikana parhaimmillaan kymmeniä prosentteja vähemmän polttoainetta kuin kylmänä käynnistetty. Jos moottorin päästää jäähtymään usein pitkän matkan aikana eikä huolehdi siitä, että autolle löytyy lämmityspaikka myös perille päästyä, saattaa matkan teko tulla yllättävän kalliiksi, sanoo Kronqvist.

Moottoriin kannattaa valita täyssynteettistä moottoriöljyä, koska pakkasella tavanomaiset moottoriöljyt alkavat jähmettyä ja menettää juoksevuuttaan. Täyssynteettinen moottoriöljy voitelee kaikissa lämpötiloissa, pitää moottorin puhtaana ja auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta. Myös talviolosuhteissa tärkeät kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset.

Mobil 1 -tuotteiden kylmäkäynnistysominaisuuksia testataan ja kehitetään ExxonMobilin oman tutkimuskeskuksen kylmäkammiossa, jossa lämpötila putoaa alle -30 asteeseen.

ExxonMobilin Taloustutkimuksella teettämään autonhuoltoa kartoittavaan tutkimukseen osallistui yhteensä 1312 18–65-vuotiasta suomalaisautoilijaa.

Lisää talviautoiluvinkkejä voi lukea osoitteesta: www.mobil1.fi.

Lisätietoja: ExxonMobil Finland Oy
Krister Kronqvist, neuvontainsinööri, krister.kronqvist(@)exxonmobil.com, p. 0500 876 343

Tiedustelut: Viestintätoimisto AC-Sanafor
Mari Saarinen, mari.saarinen(@)acsanafor.fi, p. 040 575 8001

ExxonMobil Lubricants & Specialties
ExxonMobilin Lubricants & Specialties -divisioona on johtava voiteluaineiden ja erikoistuotteiden markkinoija sekä yksi maailman suurimmista voiteluaineiden perusöljyjen toimittajista.