ExxonMobilin vinkit fiksuun kesäautoiluun

Polttoaineen hinta hipoo pilviä, mutta taloudellinen ajotapa ja autosta huolehtiminen mahdollistavat kustannusten pitämisen kurissa.

– Kesällä ajetaan pitkiä matkoja, joten pieninkin muutos polttoaineenkulutuksessa tuntuu kukkarossa, muistuttaa ExxonMobilin neuvontainsinööri Krister Kronqvist.

Auton kunto kannattaa käydä läpi ennen kesäreissuun lähtöä. Muun muassa öljyntarkistus ja mahdollinen öljynvaihto on hyvä tehdä ennen pitkiä ajomatkoja.

– Talven jäljiltä moottoriöljyssä on usein epäpuhtauksia, kuten nokea, likaa, vettä tai polttoainetta. Ne heikentävät öljyn voiteluominaisuuksia, kertoo Kronqvist.

Ennakointi on taloudellisen autoilun kulmakivi

Huoltotoimenpiteiden lisäksi taloudellinen ajotapa säästää lomalaisen autoa ja moottoria. Äkkijarrutuksia, turhia kiihdytyksiä, tyhjäkäyntiä ja pahimpia ruuhka-aikoja välttämällä polttoainekulutuksen saa laskemaan. Ajoreitti kannattaa suunnitella etukäteen turhien mutkien välttämiseksi, ja navigaattori on tässä oiva apu.

– Jos käytössä on ajotietokone, kannattaa sitä ehdottomasti käyttää. Se on erinomainen tapa opettaa kaasujalka taloudellisempaan autoiluun, Kronqvist neuvoo.

Millaista öljyä autoni tarvitsee?

Mobil 1 -sivustolta löytyvä tuotevalitsin auttaa moottoriöljyn valinnassa suosittelemalla auton merkin ja mallin perusteella oikeaa voiteluainetta. Monet autonvalmistajat suosittelevat käyttämään täyssynteettistä moottoriöljyä. Täyssynteettinen moottoriöljy voitelee hyvin kaikissa käyttölämpötiloissa- ja olosuhteissa. Se pienentää moottorin kitkaa ja suojaa kulumiselta. Moottoriöljyn määrästä ja laadusta kannattaa huolehtia, sillä öljyn määrä ja laatu vaikuttavat suoraan myös polttoaineenkulutukseen

ExxonMobilin fiksun kesäautoilijan muistilista:

Puhdas ja hyvin huollettu auto on turvallisempi, viihtyisämpi ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Myös ajotavalla voi vaikuttaa polttoaineenkulutukseen. Mitä kaikkea autoilijan on hyvä muistaa kesäautoiluun valmistautuessaan?

• Tarkista renkaiden kulutuspinta, rengaspaineet ja renkaiden aurauskulmat ennen reissua.
  • Autokin ansaitsee kesäsiivouksen. Pese autosi huolellisesti ulkoa, myös auton alusta. Kuivaa ja vahaa pinta pesun jälkeen. Imuroi ja pese auto sisältä. Muista myös ikkunoiden sisäpinnat!
  • Tarkasta tuulilasinpyyhkijöiden kunto. Vaihda kuluneet sulat uusiin. Täytä pissapojan säiliö.
  • Varmista, että jäähdyttimessä on tarpeeksi nestettä kuumia kesäpäiviä varten.
  • Tutki moottorin ilmansuodattimen kunto suodatinpaperin tummuudesta. Vaihda suodatin tarvittaessa uuteen. Myös sisäilmansuodatin on hyvä vaihtaa kerran vuodessa.
  • Jos iskunvaimentimesi tuntuvat kuluneilta, vaihda ne uusiin.
  • Testaa jarrujen kunto. Jarrunesteet täytyy vaihtaa vähintään joka toinen vuosi.
  • Tarkista moottoriöljyn määrä. Lisää tarvittaessa öljyä tai vaihda öljyt kokonaan. Käytä täyssynteettistä öljyä, jos autonvalmistaja niin suosittelee.
  • Ennakoiden on helpompi olla taloudellinen. Suunnittele reittisi etukäteen. Liikenteen tarkkaavainen lukeminen auttaa välttämään äkkijarrutuksia ja turhia kiihdytyksiä.
  • Et ole yksin tiellä. Kohteliaisuus ja liikennesääntöjen noudattaminen tekevät kaikkien matkanteosta mukavampaa.
  • Muista hyvät eväät, riittävät tauot ja positiivinen asenne. Niiden avulla pitkäkin matka sujuu kuin itsestään!

Lähde: Krister Kronqvist, ExxonMobil

Tiedustelut ja kuvamateriaali: Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy

Tuukka Rantamäki, tuukka.rantamaki(a)acsanafor.fi, p. 040 766 8874

ExxonMobil Lubricants & Specialties

ExxonMobilin Lubricants & Specialties -divisioona on johtava voiteluaineiden, asfalttien ja erikoistuotteiden markkinoija sekä yksi maailman suurimmista voiteluaineiden perusöljyjen toimittajista.