Heathrow’n terminaali 5 avautui tänään

BRITISH AIRWAYS

TIEDOTE 27.3.2008

HEATHROW’N TERMINAALI 5 AVAUTUI TÄNÄÄN

Heathrow’n uusi terminaali 5 avautui tänään torstaina matkustajaliikenteelle. Ensimmäisen päivän aikana sen läpi tulee kulkemaan 40 000 matkustajaa. Yhteensä lentoja lähtee tai saapuu 380, joista suurin osa on Iso-Britannian tai Euroopan sisäisiä lentoja. Valtaosa mannertenvälisistä lennoista muuttaa sinne viiden viikon kuluttua 30. huhtikuuta. Terminaalin matkustajamäärä tulee olemaan vuositasolla noin 30 miljoonaa.

MATKUSTAJAT VAIKUTTUNEITA

Terminaali 5:n ensimmäinen matkustaja oli Paul Walker, joka saapui aamulla jo varttia vaille neljä tekemään lähtöselvitystä lennolleen Pariisiin. Hän oli järjestänyt lentonsa Nairobista varta vasten siten, että pääsisi mukaan ensimmäiselle uudesta terminaalista lähtevälle lennolle.

- Olen intohimoinen matkustaja, ja toivoin kovasti olevani jonossa ensimmäisenä, kertoi leikkokukkia toimittavan yhtiön Afrikan-johtaja.

Ensimmäinen saapuva lento uuteen terminaaliin laskeutui Hong Kongista aamulla kello 4.50 mukanaan 283 matkustajaa. Tätä Boeing 747-konetta ohjasi kapteeni Lynn Barton, joka oli aikoinaan myös British Airwaysin ensimmäinen naispuolinen pilotti yli 20 vuotta sitten.

Moni matkustaja oli tänään varta vasten halunnut tulla kokemaan historiallisen hetken.

- Varasimme liput jo yli vuosi sitten tälle ensimmäisenä lähtevälle lennolle Pariisiin. Terminaali on tosi vaikuttava ja kaupat aivan ihania, hehkuttivat ystävykset Joanna Nowill ja Heather McInroy.

- Vaikuttavaa. On mahtavaa, kun tämä on yhtä isoa tilaa. Ero muihin terminaaleihin on iso, todisti myös matkustaja Julian Orr.

5,5 MILJARDIN EURON URAKKA

Terminaalin 5:n rakennustyöt alkoivat syyskuussa 2002. Ne saatiin loppuun viisi vuotta myöhemmin, suunnitellun aikataulun ja kustannusarvion mukaisesti. Rakennustöissä on ollut mukana peräti 60 000 ihmistä, ja työtunteja on käytetty noin 100 miljoonaa. Investoinnin hinta oli 4,3 miljardia puntaa eli noin 5,5 miljardia euroa.

Virallisia avajaisia vietettiin toissa perjantaina, ja vihkipuheen piti kuningatar Elisabet II. Tänään uuden terminaalin kautta kulkeville matkustajille jaettiin pieniä muistoesineitä ja lennoilla tarjottiin erityistä T5-suklaata. Monilla lennoilla juhlistettiin historiallista päivää myös muilla tarjoiluilla.

Terminaali 5 on Iso-Britannian suurin yksittäinen rakennus. Sen julkisivuissa on 30 000 neliömetriä lasia, ja sisätiloja on 50 jalkapallokentällisen verran. Rakennus täydentyy vuoteen 2010 mennessä yhdellä lisärakennuksella, jolloin lähtöportteja on 60.

Terminaalin suunnittelussa on kiinnitetty suurta huomiota sujuvuuteen, esimerkiksi itsepalveluun tarkoitettuja lähtöselvitysautomaatteja on peräti 96 ja matkatavaroiden jättämiseen varattuja pisteitä yli 90. Neljän matkustajan viidestä odotetaan tekevän lähtöselvityksen joko jo kotona ba.com -sivuilla tai näillä automaateilla.

BRITISH AIRWAYSIN MUUTOKSET HEATHROW’LLA 2008
- 27.3. siirtyvät Euroopan-lennot (EI Helsinki, Varsova, Barcelona, Madrid, Nizza)
- 27.3. siirtyvät myös Iso-Britannian sisäiset lennot
- 27.3 siirtyvät kaukokohteet: Tripoli, Johannesburg, San Fransisco, Los Angeles, Vancouver, Tokio, Hong Kong, Miami.
- 30.4. siirtyvät loput kaukokohteet (EI Dallas, Houston, Singapore, Sydney, Bangkok)
- Helsinki–Lontoo -lennot siirtyvät nykyisestä T1:stä T3:een 17.9. alkaen
- Terminaali 3 peruskorjataan ja uudistetaan täysin T5:n ”pikkuveljeksi”

Lisätietoja ja kuvia: Aino Ruikka, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 040 706 8021
aino.ruikka, www.ba.com Virtuaalikierros terminaalissa: http://www.terminal5.ba.com

Kuvia median vapaaseen käyttöön myös: http://www.newscast.co.uk/
Sähköistä uutiskuvaa voi tiedustella numerosta +44 7976 792 130 (Paul Erlam)

Kuvateksti: British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh (oik.) luovutti kunniakirjan ensimmäiselle terminaali 5:een saapuneelle matkustajalle Paul Walkerille varhain torstaiaamuna.

Kuvateksti: British Airwaysin ensimmäinen muutto terminaali 5:een sulki Heathrow’n kentän viideksi tunniksi, jona aikana siirrettiin yli tuhat yksikköä lentokoneista matkatavaroiden kuljettimiin.

TERMINAALI 5 NUMEROINA

Kustannukset 5,5 miljardia euroa
Rakennusaika Syyskuu 2002 – maaliskuu 2008
Vuosittainen matkustajamäärä 30 miljoonaa