Helsinki ei kiinnosta muissa Pohjoismaissa – venäläisiä sankoin joukoin

Helsinki ei mahtunut muiden Pohjoismaiden viime vuoden kahdenkymmenen suosituimman ulkomaan matkakohteen listalle, mutta venäläisten tilastosta Helsinki löytyy peräti sijalta seitsemän, kertoo hotellivaraussivusto Hotels.comin tuore Hotel Price Index -raportti. Klassikkokaupungit pitävät pintansa eurooppalaisten matkailijoiden suosikkikohteina.

Venäläisten matkailijoiden määrä Helsingissä näkyy paitsi katukuvassa, myös hotellihuoneiden varaustilastossa. Helsinki kohosi venäjänkielisen Hotels.com-sivuston seitsemänneksi suosituimmaksi ulkomaan kohteeksi. Taakse jäivät esimerkiksi Lontoo, Barcelona, Amsterdam ja Berliini. Lista perustuu sivuston kautta varattujen hotelliöiden määrään vuonna 2011.

Helsinki ei hiukan yllättäen mahtunut minkään muun Pohjoismaan kahdenkymmenen suosituimman ulkomaankohteen joukkoon. Sen sijaan Tukholma löytyy tanskalaisten listan sijalta 9 ja Kööpenhamina ruotsalaisten listan sijalta 5. Tanskan ja Ruotsin pääkaupungit kohosivat myös suomalaisten ja norjalaisten kymmenen kärkeen – Norjassa peräti kärkikuusikkoon.

Oslo ja Reykjavik eivät yltäneet minkään muun maan Top 10 -listalle. Suomalaisten listalla Oslo löytyy sijalta 12, Tanskassa ja Ruotsissa se mahtuu juuri ja juuri kahdenkymmenen kärkeen.

Klassikkokaupungit pitivät pintansa

Eurooppalaisissa tilastoissa suosituimpia kohteita olivat klassikkokaupungit New York, Lontoo, Pariisi ja Rooma. Myös Berliini, Barcelona, Praha ja Amsterdam löytyvät monen Euroopan maan listalta. Las Vegas, San Francisco, Miami ja Los Angeles seurasivat New Yorkia kiinnostavimpina yhdysvaltalaisina kohteina. Pohjois-Amerikan lisäksi muiden maanosien kohteita ei eurooppalaisissa kärkikahinoissa juuri näy.

– Uusia matkailutrendejä ja suosikkikohteita nousee joka vuosi, mutta siitä huolimatta perinteiset suosikit pitävät hyvin pintansa. Todellinen klassikko ei vanhene koskaan, toteaa Yvonne Bonanati Hotels.comilta.

Taulukko 1. Eurooppalaisten suosituimmat ulkomaankohteet maittain vuonna 2011.

Maa Tanska Iso-Britannia Sveitsi Saksa Itävalta Irlanti Alankomaat
8 Miami Las Vegas Milano Amsterdam Rooma Barcelona Barcelona
9 San Francisco Miami Lontoo Las Vegas Amsterdam Bryssel Tukholma
10 Bryssel Los Angeles Phuket Los Angeles Praha Amsterdam Kööpenhamina

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin vuonna 2011. Varaustiedot perustuvat noin 142 000 hotelliin yli 19 800 kohteessa ympäri maailman.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 149 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 6,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.