Holmenkollenin uusi suurmäki on mallinnettu suomalaisohjelmalla

Kamppailu Oslon MM-kisojen mäkihyppykuninkuudesta käydään tänä iltana Holmenkollenin uudessa suurmäessä. Legendaarisen mäen nykyversio on mallinnettu suomalaisella Tekla Structures -tietomallinnusohjelmalla.

Oslon ehkäpä tunnetuin maamerkki on kokenut täydellisen muodonmuutoksen, sillä vanha suurmäki on purettu kokonaan uuden rakennelman tieltä. Uuden suurmäen rakentamiseen on käytetty yli 1000 tonnia terästä. Lähes 60 metrin korkuinen rakennelma on maailman modernein mäkihyppymäki ja vaativan teräsrakennesuunnittelun malliesimerkki.

Ruotsalaiset COWI AB ja Lecor Steel Technology AB hyödynsivät Teklan ohjelmistoa hyppyrimäen teräsrakenteiden suunnittelussa sekä itse rakennusvaiheessa. Tietomallin avulla pystyttiin muun muassa hahmottamaan erinomaisesti mäen rakenteiden pienetkin yksityiskohdat ja normaalista poikkeavat muodot.

– Mallin avulla meidän oli helpompi hahmottaa projektin kaikki mittasuhteet ja eri rakennuselementtien paikat, sanoo Tennce Carlsson, Lecor AB:n johtaja.

Holmenkollenin suurmäki ei ole ensimmäinen Teklalla mallinnettu urheilupyhättö. Ohjelmistoa on viime vuosina käytetty esimerkiksi Lontoon uuden Wembleyn stadionin, Pekingin Linnunpesän ja Abu Dhabin F1-rata Yas Marinan suunnittelussa.

Ei varaa virheisiin

Holmenkollen-projektissa yksi Teklan ohjelmiston vahvuuksista oli osien virheetön yhteensopivuus. Tarkan tietomallin mukaan valmistetut rakenteet sopivat koottaessa saumattomasti yhteen. Tietomallin käyttö helpotti myös oikeiden rakennustarvikemäärien arviointia. Tämä vähentää rakennusjätettä ja hukkamateriaalista johtuvia ylimääräisiä kustannuksia.

– Holmenkollenin kaltaisessa yksilöllisessä teräsrakenteessa ei ole sijaa suunnitteluvirheille. Tiesimme, että Tekla Structures on luotettava ja kilpailukykyinen ohjelmisto. Monimutkaisen, yli 25 000 eri osasta koostuvan rakenteen ja tiukan aikataulun vuoksi projektin toteuttaminen muulla tavalla olisi ollut mahdotonta, kertoo COWI:n rakennesuunnittelun johtaja Andreas Almgren.

Tanskalaisen arkkitehtitoimisto JDS:n suunnittelema Holmenkollenin suurmäki on myös visuaalisesti näyttävä ilmestys. Yksinkertainen, virtaviivainen rakennelma on komea näky varsinkin iltavalaistuksessaan. Holmenkollenbakkenin siluetti näkyy kauas, ja uudesta suurmäestä onkin tullut entistä selkeämpi maamerkki Oslolle.

Faktoja Holmenkollenin uudesta suurmäestä

K-piste 120 metriä

HS-piste 134 metriä

Mäkiennätys: Anders Jacobsen, 142,5 metriä