Hotel Price Index: Helsinki palasi Suomen hintavimmaksi hotellikaupungiksi

Hotels.comin juuri julkaiseman Hotel Price Indexin (HPI) mukaan hotellihinnat nousivat Suomessa vuonna 2012 kuusi prosenttia. Helsingissä hinnat kasvoivat jopa 8 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna.

Hotels.comin Hotel Price Indexin (HPI) mukaan Helsinki oli vuonna 2012 Suomen kaupungeista se, jossa matkailijat maksoivat hotelliyöstä eniten. Pääkaupunki nousi listalla viime vuoden kolmossijalta listan ykköseksi. Keskimääräinen hotelliyö Helsingissä maksoi 121 euroa, mikä on 8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011.

– Helsingin hotellihintojen nousuun ovat saattaneet vaikuttaa esimerkiksi Helsingin vuoden 2012 World Design Capital -titteli, keväällä järjestetyt jääkiekon MM-kisat ja kesäkuussa pidetyt yleisurheilun EM-kisat, arvioi Yvonne Bonanati Hotels.comilta.

Kaiken kaikkiaan hotellihuoneiden keskihinnat nousivat Suomessa kuusi prosenttia verrattaessa vuotta 2012 vuoteen 2011. Keskimääräinen hotellihuoneesta Suomessa maksettu hinta Suomessa vuonna 2012 oli 116 €. Luvussa ovat mukana kaikki Hotels.comin kautta Suomen hotelleihin tehdyt varaukset.

Hotellihuoneiden keskihinta kipusi vuonna 2012 yli 100 euron kuudessa Suomen kaupungissa: Helsingissä, Tampereella, Kuopiossa, Rovaniemellä, Jyväskylässä ja Turussa.

Kuopio kallistui, Rovaniemellä hinnat laskussa

Helsingin jälkeen listan kakkosena on Tampere, jossa hotellihinnat nousivat vain yhden prosentin 115 eurosta 117 euroon. Vuoden 2012 suurin hinnannousu tapahtui Kuopiossa, jossa hotellihinnat nousivat jopa 14 prosenttia, 99 eurosta 113 euroon. Kuopio kiilasi listan kolmanneksi ohi Rovaniemen. Rovaniemen hinnat kokivat vuonna 2012 syöksylaskun putoamalla jopa 15 %,127 eurosta 109 euroon.

Taulukko: Keskimääräiset huonehinnat ja hinnanmuutokset vuonna 2012 Suomessa

Kaupunki 2012 2011 Muutosprosentti
Helsinki 121 € 112 € 8 %
Tampere 117 € 115 € 1 %
Kuopio 113 € 99 € 14 %
Rovaniemi 109 € 127 € -15 %
Jyväskylä 104 € 106 € -2 %
Turku 103 € 101 € 2 %
Vaasa 96 € 100 € -3 %
Oulu 96 € 91 € 6 %

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuonna 2012.

Lue Hotel Price Index -raportti (pdf) kokonaisuudessaan täällä.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 200 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa

Pikafaktat

Hotels.comin tänään julkaiseman Hotel Price Indexin (HPI) mukaan hotellihinnat nousivat Suomessa vuonna 2012 kuusi prosenttia.
Tweettaa
Hotels.comin Yvonne Bonanatin mukaan Helsingin hotellihintojen nousuun ovat saattaneet vaikuttaa esimerkiksi Helsingin vuoden 2012 World Design Capital -titteli, keväällä järjestetyt jääkiekon MM-kisat ja kesäkuussa pidetyt yleisurheilun EM-kisat.