Hotel Price Index: Sveitsi on edelleen Euroopan kallein maa

Hotels.comin tuoreesta Hotel Price Indexistä (HPI®) ilmenee, että hotellihintojen perusteella Euroopan kallein maa on Sveitsi. Edullisimpia hotellihuoneet ovat Itä-Euroopassa. Suomi oli vertailun 9. kallein maa.

Hotellihuoneiden keskimääräiset hinnat Euroopassa näyttivät elpymisen merkkejä vuoden 2010 toisella neljänneksellä. Yli puolessa kohteista hinnat olivat pienessä nousussa, mutta pitkän laskusuhdanteen jälkeen lähtötaso vuodesta 2009 oli huomattavan matala.

Sveitsi pysyi edellisvuoden tavoin Euroopan kalleimpana maana ja euroalueen matkailijat maksoivat siellä keskimäärin 138 euroa hotelliyöstä. Sveitsiläiset hotellit eivät missään vaiheessa maailmanlaajuista taantumaa olleet laskeneet hintojaan yhtä paljon kuin muut Euroopan maat.

Kalleimpien maiden listalla toisena oli Venäjä 131 euron keskimääräisellä hinnalla ja kolmantena Norja, missä hotelliyö maksoi keskimäärin 123 euroa. Norjassa hinnat nousivat edellisvuodesta 11 prosenttia, kun taas Venäjällä hotellihinnat jatkoivat taantuman aikana alkanutta laskua 8 prosentilla.

Suomi sijoittui Euroopan vertailussa 9. kalleimmaksi 103 euron keskimääräisellä hinnalla. Vaikka hinnat nousivat 2 prosentin verran, on Suomi edelleen halvin Pohjoismaa.

Unkarissa Euroopan halvimmat hotellit

Euroopan halvimmat maat löytyivät itäisestä Euroopasta. Kolme halvinta maata olivat edellisvuoden tapaan Tsekki (76 euroa), Puola (74 euroa) ja Unkari (70 euroa). Vaikka Tsekki ja Puola olivat edelleen listan häntäpäässä, saivat ne pysäytettyä hotellihintojen keskimääräisen laskun. Unkarissa sen sijaan hintojen lasku jatkui 7 prosentilla.

Hinnat nousivat useissa Euroopan maissa vuosien 2009 ja 2010 toisten neljännesten välillä. Suurin hintojen nousu nähtiin Norjassa, missä euroalueen matkailijat maksoivat hotellihuoneesta 11 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuoden 2009 toisella neljänneksellä hotelliyö Norjassa maksoi 111 euroa ja vuoden 2010 toisella neljänneksellä 123 euroa. Tähän vaikutti Norjan kruunun vahvistuminen suhteessa euroon.

Hinnat nousivat 8 prosenttia sekä Iso-Britanniassa että Itävallassa. Ruotsissa hinnat nousivat 7 prosenttia ja Alankomaissa 4 prosenttia. Molemmissa maissa hotelliyön sai nyt keskimäärin 106 euron hintaan.

Islannissa hotellihinnat romahtivat tuhkapilven takia

Euroopan suurin hintojen lasku tapahtui Islannissa, missä euroalueen matkailijat maksoivat nyt keskimäärin 82 euroa yöltä eli 20 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Maa kärsi pahasti kevään tuhkapilvestä.

Vuonna 2009 taloustaantumasta pahasti kärsinyt Irlanti onnistui hidastamaan hintojen laskun 4 prosenttiin. Hotellihuone Irlannissa maksoi vuoden 2010 toisella neljänneksellä keskimäärin 79 euroa.  Hinnat laskivat myös Tanskassa (5 %) ja Unkarissa (7 %) verrattuna edellisvuoteen.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla – erityisesti toisella vuosineljänneksellä.

Taulukko:  Keskimääräiset huonehinnat ja muutokset Euroopan suurimmissa maissa vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2009

Maa Keskimääräinen   huonehintaQ2 2010 Keskimääräinen huonehinta Q2 2009 Muutosprosentti
Sveitsi  138 €  135 € 2 %
Tsekki  76 €  74 € 2%
Puola  74 €  74 € 0%
Unkari  70 €  76 € - 7%

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

358 40 706 8021

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

358 40 840 6368

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon 358 10 808 097.