Hotel Price Index: Tallinna on suomalaisten suosituin ulkomaan matkakohde

Hotels.comin tuore Hotel Price Index -raportti (HPI) kertoo, että suomalaiset suosivat vuonna 2010 erityisesti lyhyitä kaupunkilomia. Hotels.comissa tehtyjen varausten perusteella Tallinna nousi New Yorkin ohi suosituimmaksi ulkomaan kohteeksi. Kotimaan kohteista sekä suomalaiset että ulkomaiset matkailijat suosivat tuttuun tapaan pääkaupunkia Helsinkiä.

Helsinki pysyi edellisvuoden tapaan suosituimpana kotimaan kohteena suomalaisille. Seuraavaksi suosituimmat kohteet olivat Tampere, Turku, Kuopio ja Jyväskylä. Top 15 -listalle mahtui Saariselän ja Levin kaltaisia hiihtolomakohteita, mutta myös kaupunkikohteita, kuten Pori ja Rauma. (taulukko 1)

Ulkomaille matkustaessaan suomalaiset suosivat viime vuonna lyhyitä kaupunkilomia, minkä johdosta Tallinna nousi suomalaisten suosituimmaksi ulkomaan matkakohteeksi. Vuoden 2009 ykkönen New York tippui toiseksi listalla. Kolmanneksi suosituin ulkomaankohde vuonna 2010 oli Lontoo. Kaikkiaan 20 suosituimman kohteen joukossa oli 14 Euroopan kaupunkia, kuten lähikohteet Tukholma, Kööpenhamina, Oslo ja Riika. (taulukko 2)

Muiden Pohjoismaiden vastaavilla listoilla kahdenkymmenen kärkeen ei noussut yksikään Suomen kaupunki, ei edes Helsinki. Sekä norjalaisten, ruotsalaisten että tanskalaisten suosituin ulkomaan matkakohde viime vuonna oli Lontoo.

Ulkomaalaiset suosivat Helsinkiä

Suomen kaupungeista Helsinki oli tuttuun tapaan ulkomaalaisten keskuudessa suosituin matkakohde. Toiseksi sijoittui Turku ja kolmanneksi Tampere. Rovaniemi oli ulkomaalaisille neljänneksi suosituin kohde Suomessa, vaikka lumettomien talvien on pelätty vähentävän Rovaniemen suosiota. (taulukko 3)

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuonna 2010.

Taulukko 1: Suomalaisten suosimat kotimaan kohteet

8 Rauma
9 Jyväskylä
10 Lappeenranta

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Kate Hopcraft

Senior PR Manager

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.